Navigace

Západočeská galerie v Plzni vystavuje vrcholnou tvorbu klatovského rodáka Miloše Ševčíka

26. 6. 2024
Kateřina Štulc Modrá

PLZEŇ: Plzeň, 25. 6. 2024 – U příležitosti nedožitých 85 let připravila Západočeská galerie v Plzni retrospektivní výstavu výjimečného umělce a klatovského rodáka Miloše Ševčíka. Výstava nazvaná MILOŠ ŠEVČÍK: ESSENTIA MINIMALIS se zaměřuje především na vrcholnou fázi jeho tvorby, datovanou od konce 90. let až do jeho předčasné smrti v roce 2007. Autoři výstavy přinášejí nové interpretace Ševčíkova díla, analyzují jeho inspirace a vztahy k jiným uměleckým proudům a zároveň kladou důraz na společenský kontext, ve kterém Ševčík pracoval. Návštěvníci se mohou těšit na Ševčíkovy kresby, obrazy a také velmi originální plastiky – bubliny. Výstavu je možné navštívit od 26.června do 29. září ve výstavní síni „13“.

od 26. 6. 2024 do 29. 9. 2024

Výstava představuje nejen Ševčíkovy stylově nezaměnitelné obrazy, ale také jeho kresby a plastiky, které ukazují autorův rozmanitý umělecký přístup. Diváci mohou sledovat jeho postupné přechody mezi různými technikami a stylizacemi, což odhaluje bohatství a rozmanitost Ševčíkova tvůrčího procesu.

Miloš Ševčík ve své tvorbě obsáhl všechny tvůrčí techniky, když se jako absolvent Uměleckoprůmyslové školy v Praze nejdříve prosadil coby originální a ceněný grafik. Na sklonku šedesátých let, kdy bylo použití umělé hmoty ve výtvarném umění značně inovativní a převratné, experimentoval s umaplexem (barevné plexisklo). Ve stejném období vznikaly jeho první semiabstraktní velkoformátové olejomalby. V době normalizace, kdy mu bylo znemožněno vystavovat, se věnoval především kresbě. Po listopadu 1989 se vrátil k rozsáhlým sériím monumentálních obrazů.

Autorsky se Miloš Ševčík posunul od imaginativních realistických forem k semiabstraktnímu vyjádření, které se pro něj stalo charakteristickým. Od sedmdesátých let až do své tragické smrti v zimě 2007 tak rozvíjel různé formy semiabstraktního kolorismu s minimalistickým vyzněním,“ shrnuje určující rysy Ševčíkovy tvorby Adam Hnojil, historik umění a jeden z autorů výstavy.

Výstavu připravil spolu s teoretičkou umění Jolanou Pastor, která k výstavě dodává: „Návštěvníci se kromě jiného mohou těšit na Ševčíkovy kresby, které byly po roce 2007 vystavovány jen sporadicky, a také na objekty zvané ‚bubliny‘, které Ševčík tvořil v letech 1968–1969 a které byly zcela mimořádnými z důvodu použití experimentálního materiálu umaplexu. Sám autor je považoval za jedna ze svých nejoriginálnějších děl.

Dílo Miloše Ševčíka je hluboce inspirováno přírodou a jejími tajemstvími. Jeho základními tématy jsou početí, zrození, vznik a počátek, ale také nejistota existence a obtížnost skutečné přítomnosti.

 

MILOŠ ŠEVČÍK

Miloš Ševčík (1939 -2007) patří mezi umělce, jejichž tvorba byla výrazně determinována omezeními komunistického Československa. Narodil v roce 1939 do středostavovské rodiny Marie a Graciána Ševčíkových a bylo to právě klatovské rodinné zázemí, které jej zjevně nasměrovalo k umění. Jako „buržoazní kádr“ nemohl Miloš Ševčík nastoupit na vysokou školu ihned po maturitě, ale musel  nejdříve ještě absolvovat střední grafickou školu v Praze. V jeho případě se jednalo nepochybně o velice

prospěšný krok v kariéře, protože mu toto studium umožnilo precizně ovládnout řemeslo, které se mu hodilo na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kam od roku 1958 docházel do ateliéru Antonína Strnadela. Po absolutoriu v roce 1964 se Ševčíkova kariéra úspěšně rozvíjela a byl oceňován jako jeden z nejoriginálnějších grafiků mladé generace. O tom svědčí i účast na několika reprezentativních výstavách na sklonku šedesátých let 20. století, kdy vrcholí první fáze jeho tvůrčího období. S nástupem normalizace se stáhl do ústraní, věnoval se rodině, pracoval jako propagační grafik a volnou tvorbou se neprezentoval. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 přišlo závěrečné umělecké vzepětí, v němž autor revokuje a syntetizuje svoji předchozí tvorbu. Jeho aktivita je náhle přerušena tragickým úmrtím po úrazu v roce 2007. V autorově tvorbě lze vysledovat několik vývojových fází, které nesou významné rysy a umožňují blíže osvětlit umělcův vývoj a jeho uvažování. Počátkem šedesátých let se vypořádával s realistickými formami, aby následně přešel k formám biomorfní semiabstrakce, které jsou pro něj charakteristické.

 

MILOŠ ŠEVČÍK: ESSENTIA MINIMALIS

výstavní síň „13“, Pražská 13, Plzeň

26. června – 29. září 2024

Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.

 

Autoři výstavy: Adam Hnojil, Jolana Pastor

Kurátorka výstavy: Eva Skořepová

 

DOPROVODNÝ PROGRAM

Komentované prohlídky

  • 23. 7., 17 hodin, výstavou provází Jolana Pastor, spoluautorka výstavy
  • 11. 9., 17 hodin, výstavou provází Adam Hnojil, spoluautor výstavy

 

Přednášky

  • Radost z přímluvců. K principům tvorby Miloše Ševčíka

17. 9., 17 hodin

Přednáší Miloš Ševčík, autorův syn, filozof a estetik

 

Tvůrčí dílny

  • Smysly (v) umění

10. 9., 16–18 hodin

  • Smysly (v) umění

28. 9., 16–18 hodin

Informace o edukačních programech:

Patricie Císlerová, cislerova@zpc-galerie.cz, 775 896 883

Sdílejte
Check icon Error icon