<p>BRNO: Kolik firem a živnostníků v Brně působí v kulturních a kreativních odvětvích? A jakou hodnotu pro ekonomiku města tito lidé přináší? Podpořilo by je určité zázemí a služby v tom, aby se jim dařilo lépe?</p> <p>A mohla by tím zázemím být bývalá káznice na Cejlu? A pokud ano, kolik by to stálo, a jak lze takové kreativní centrum provozovat?</p> <p>Hledáním odpovědí na všechny tyto otázky se zabývala studie proveditelnosti Kreativního centra Brno, kterou město zadalo ke zpracování Jihomoravskému inovačnímu centru (JIC).<br />
Vznikla tak nejen zajímavá data, ale i vůbec první metodika mapování kulturních a kreativních odvětví u nás. Výsledky studie tak přináší jak konkrétní informace, tak obecný postup, který mohou využít další města při zkoumání potenciálu své „kreativní ekonomiky“.</p> <p> Kulturní a kreativní průmysly jako architektura, design, reklama, média, umění, vývoj nebo design počítačových her hrají ve vyspělých ekonomikách v posledních dvaceti letech stále větší roli. Třeba v Británii rostly mezi lety 1997 a 2006 o 4 % ročně, zatímco zbytek britské ekonomiky stěží dosáhl na 3 %. V Rakousku se za pět let počet kreativních podnikatelů zvýšil o 10 %, obraty dokonce o 25 % na víc jak 18 miliard eur. Každý desátý rakouský podnikatel dnes patří do kreativních průmyslů.</p> <p> I Brno chce využít potenciálu kreativních lidí a odvětví, která tu jsou, a také udržet či přilákat talenty. Podporou kreativců se dlouhodobě zabývá platforma Kreativní Brno, v minulosti nastartovaná stejnojmennou konferencí pořádanou městem. Většina jejích aktivit nyní směřuje k projektu Kreativní centrum Brno, což je pracovní název pro budoucí centrum podpory kreativních odvětví. Projekt se stal i součástí Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje a Koncepce ekonomického rozvoje města Brna.</p> <p> Celý článek zveřejněný na serveru iBRNO.cz