Navigace

Výstava umění 19. století z podzimní aukční kolekce

4. 6. 2020
Terezie Kaslová

PRAHA: Vybraná díla zpodzimní aukce Galerie KODL budou během léta představena vněkolika tematických cyklech. Přehlídku zahájí expozice vybraných děl 19. století, která proběhne od 2. do 25. června.

Kolekce starého umění přesahující hranice „dlouhého 19. století“ i tentokrát zaujímá významné místo v rámci současné aukční sbírky. Přibližně 60 obrazů předních českých autorů doplňují tradičně malíři zahraniční, tentokrát tři francouzští a jeden nizozemský anonymní mistr. Tvoří se tak zajímavá časová osa táhnoucí se od počátku 17. století až do dvacátých let 20. století. Expozice výběru prací z 19. století představí přibližně 25 obrazů ve čtyřech soudržných ideových celcích.

Prvním oddílem je figurální malba. Té vévodí práce Václava Brožíka. Jeho dlouho nezvěstná malba „Poprsí šlechtice“, pochází ze slavné sbírky Jindřicha Waldese a později Národní galerie v Praze. Od téhož autora bude k vidění i známá kompozice s „Motivem z Roztok“ (vyvolávací cena: 1 600 000 Kč, odhadní cena: 2 000 000 – 3 000 000 Kč). Práci Gabriela Cornelia von Maxe zastupuje plátno „U hadačky“, jež spadá do specifického okruhu autorových děl zabývajících se okultismem, mysticismem, spiritismem, telekinetikou. Nezanedbatelný prostor dostali i figuralisté akademického výrazu. Práce symbolisty Maxmiliána Pirnera je zastoupena mnohokrát publikovanou podobiznou „Černé Káči“ – asi nejslavnější modelky pražské akademie. Dominantní postavou je Josef Mánes, jehož „Podobizna paní Kleblatové“ je na trhu s uměním výjimečnou událostí, která navíc rozšiřuje autorovo výtvarné portfolio o dosud neznámý kus. Dále sem patří práce Jaroslava Panušky „Upír“, která náleží k nejznámější vrstvě autorovy tvorby z přelomu 19. a 20. století. Dílo uzavírající tuto sekci je nově objevená olejová „Studie k obrazu Žlutý slunečník“ (Léto) Maxe Švabinského.

Druhý oddíl je tvořen fenoménem tzv. Haushoferovy školy. Představuje se zralé dílo Adolfa Chwaly „Ruiny hradu Haselburgu v Tyrolsku“. Dále charakteristický lesní interiér s názvem „Starý dub“ a uhel „Odpoledne v lese“ od Julia Mařáka, či dvě teprve nedávno objevená plátna od Jana Václava Kautského Holandská krajina“ aOdpočinek v podzámčí“. Na toto místo je volně přiřazen i Ferdinand Lepié a jeho pohled ze sousedství Karlova mostu „Na Kampě“. V jeho společnosti je prezentováno rukopisně charakteristické, ale tematicky výjimečné plátno Jakuba Schikanedera s názvem „Tramvaj v pražské ulici“ (vyvolávací cena: 3 800 000 Kč; odhadní cena: 5 000 000 – 8 000 000 Kč).

Jako solitér celé kolekce je zde zastoupený neznámý autor z přelomu 16. a 17. století spadajícího do okruhu nizozemského umělce Lucase van Valckenborcha. Jeho protějškové obrazy nesoucí název „Krajina se zraněným venkovanem/Krajina s přívozem a dřevaři“ odkazují přímo k nizozemské krajinářské tradici Pietera Bruegela či Hanse Bola.

Třetí oddíl zahrnuje díla předních krajinářů z přelomu 19. a 20. století vycházejících z principů načerpaných nejen v ateliéru Julia Mařáka. Na prvním místě připomeňme olej Antonína Slavíčka s názvem „Jaro“ (vyvolávací cena: 2 800 000 Kč; odhadní cena: 3 500 000 – 4 500 000 Kč), jenž je mimořádně cenným objevem odkazujícím na jeho raný realistický přístup. Následován je vzácně se objevující prací Otakara Lebedy „Kvetoucí olše“, v níž je zřetelná návaznost na tvorbu Julia Mařáka. Některá společná východiska lze sledovat i v díle Jindřicha Pruchy, jenž aktivně působil při zrodu moderního českého umění. Jeho obraz „Dvorce“ (vyvolávací cena: 1 300 000 Kč; odhadní cena: 2 000 000 – 3 000 000 Kč) směřuje svými kořeny ještě k odkazu Antonína Slavíčka.

Čtvrtým oddílem je kolekce obrazů českých i význačných zahraničních malířů, kteří, každý osobitě, zpracovali odkaz plenérové školy ve francouzském Barbizonu. Přítomná je členka slavné malířské rodiny Charlota Piepenhagen-Mohr a její „Mokřiny po bouři“, dále „Údolí při soumraku“ Antonína Chittussiho, či málo vídané dílo s názvem „Krajina z Roztok“ od Marie Louisy Kirschnerové. Ze zahraničních autorů se prezentují díla jednoho ze zakládajících členů impresionistické generace Fredericka Bazilla. Jeho „Údolí ve fontainebleauském lese“ (vyvolávací cena: 2 600 000 Kč; odhadní cena: 3 000 000 – 4 0000 000 Kč) je na českém uměleckém trhu zcela unikátní a pochází z palety umělce, jenž se dnes těší světovému renomé. Skvělý protějšek mu tvoří „Řeka Touques u Saint-Arnoult“, jednoho z prvních francouzských plenéristů a impresionistů Eugena Boudina.

Kvalita představovaných prací rozčleněná do výše uvedených přehledných oddílů, poskytuje ucelenou představu o směrech, tendencích, stylech a překvapivých spojitostech umění 19. století, a to nejen v rámci Čech, ale i v širším evropském kontextu.

 

Mimořádná otevírací doba:

Út – Čt 10:00–18:00 hod.

Sdílejte
Check icon Error icon