Navigace

V Železném Brodě otevřeli Muzeum socialistických vozů

1. 7. 2020
Milan Turek

LIBERECKÝ KRAJ: Obdivovatelé automobilů si v Libereckém kraji přijdou na své. Jen vsamotném městě jsou tři automobilová muzea. Další najdete ve Frýdlantě vČechách, Smržovce nebo na Hrubé Skále. VŽelezném Brodě je v nově otevřeném muzeu kvidění řada osobních automobilů i užitkových vozů zobdobí padesátých až osmdesátých let. Otevřeno bylo po skončení pandemie začátkem června.


Vchod do staré barabizny, bývalé továrny nedaleko náměstí na první pohled neavizuje nádherné poklady uvnitř budovy. O milionových hodnotách exponátů a jejich kráse  nepřesvědčí ani vstupní budka pokladny olepená plakáty a téměř utajeným pokladníkem. Rozpačitě působí i úvodní expozice několika „hadráků“. Tříkolka Velorex se uvedla v padesátých létech na trh smrtelnou nehodou. Ale to už začala pronikat na silnice flotila Trabantů z Německa, které spolu s Wartburgy produkovala továrna v Eisenachu.

To už se však u nás vyráběly Tatrovky a Tatraplány, exkluzivní automobily, s nimiž se světu představili legendární cestovatelé Hanzelka a Zikmund. Všechny ty krásné vozy v další expozici konkurují embéčku. Mezi nimi se choulí Felicie z padesátých let v bílém hávu jako princezna, ve stejné řadě stojí papalášské auto, dodávané z Ruska Volga-Sibir.  Výstavní halu vedle Felicie zaplňuje i několik embéček, českých škodovek z pozdější doby. Návštěvníka určitě udiví nákladní vozy v největší hale. K nalezení ale není legendární Vé–třieska, používaná převážně v armádě a někde dodnes.

Muzeum socialistických vozů – původně v Kozovazech v roce 2011, později přemístěné do severočeských Velkých Hamrů a od června letošního roku v Železném Brodě – prezentuje vozy východního bloku v poválečné éry do roku 1980.  Tehdejší silnice brázdila osobní auta ve značně omezeném množství. Řadu let se prodej řídil také politickým postojem kupujícího nebo také podle různých úplatků. Expozici tvoří několik tematických celků a představuje vývoj automobilů podle jednotlivých značek. Na domácí produkci aut Škoda, Tatra nebo Jawa navazují stroje sovětské i dalších zemí východního bloku. Nechybí ani česká sanitka a další užitkové vozy – Veřejné bezpečnosti, hasičská či vojenská. Populární ve své době byla liazka, velký nákladní, vysoce výkonný nákladní vůz, vyráběná z velké části v Jablonci nad Nisou a Liberci za převážné účasti vězňů. Vedle aut dekorují výstavu třeba malý trenažer pro výuku řidičů, prototypy a spousta doplňků či zařízení, které s motorismem úzce souvisí.

Znalce potěší i součást expozice s velmi zajímavé prototypy, jako například BAZ Furgonet nebo MTX Buggy. Majitelé Muzea socialistických vozů nabízejí také pronájem vozidel pro film, reklamu, kulturní a společenské akce. Dovedou připravit svatební dopravu, firemní akce, doprovodný program oslav, večírků a v neposlední řadě asistenci na motoristických akcích.

 

 

 

 

Sdílejte
Check icon Error icon