Navigace

Ušetří audioknihy čas?

1. 4. 2009
Pro Kulturu

Nejspíš ano, odpovídám na svoji otázku v titulku. Když jsem se dozvěděla o nakladatelství, které vydává knihy pro uši, nadchla jsem se. A to nejen proto, že při poslechu audioknihy je možné škrábat brambory. Patřím totiž do skupiny lidí, kteří více jak osm hodin denně brejlí (omlouvám se za výraz, ale je přesný) do počítačové obrazovky, ráno ještě před tím proběhnou denní tisk a večer se snaží posunout se v rozečtené knize alespoň o jednu kapitolu. A bohužel to třetí už mi únava očí nedovoluje.  Audioknihu si představuji jako večerní balzám před spaním. A to jsem si dosud myslela, že pokud lidé nemají zrakový handicap, dostávají se k takovému výdobytku jen ztěží. Karel Černošek z nakladatelství Tympanum mě přesvědčil o opaku:       

 

Můžete říci od kdy přesně nakladatelství Tympanum existuje a jak dlouho jste se připravovali na rozjezd?

Naše vydavatelství vzniklo na podzim roku 2006, kdy jsme vydali první tři audioknihy. Asi rok nám trvala příprava od chvíle kdy se zrodil nápad založit tento druh firmy. 

 

Předpokládám správně, že jste jediné nakladatelství v ČR? A pokud máte informace, jak je to v zahraničí?

Nejsme jediní nakladatelé v ČR, kteří vydávají audioknihy. Ale jako téměř jediní se na ně specializujeme a vydáváme výhradně je. V zahraničí (hlavně v Německu a USA) mají audioknihy daleko větší tradici, proto tam existuje i mnohem více subjektů, které se zabývají jejich vydáváním.

 

Jak vnímáte možnosti této formy knih na trhu přeplněném tištěnými médii  a  na úsvitu knih elektronických?

Audiokniha má tu výhodu, že při jejím poslechu máte volné ruce – můžete se tak věnovat čemukoliv jinému, například řízení auta, uklízení… Takové vlastnosti nenabízí ani klasická kniha, ani kniha elektronická. Hlavní cílovou skupinou „čtenářů“ audioknih jsou lidé, kteří mají minimum času a audiokniha je pro ně často jedinou možností, jak se se zvoleným textem seznámit.

 

Můžete nám říci, jaké jsou výrobní náklady?

Výrobní náklady jsou poměrně vysoké, musíte zaplatit autorská a často i překladatelská práva, interpreta, režiséra, hudbu, zvukaře a studio. Dále je nutné investovat do grafika a samotné výroby. Vzhledem k tomu, že se audioknihy nevyrábějí ve vysokém nákladu je i výrobní cena poměrně vysoká. Věříme ale, že se postupně s narůstající oblibou audioknih bude jejich cena snižovat. Už dnes je možnost si je pořídit o poznání levněji stažením přímo na internetu, kde nemusí zákazník platit za obaly a samotné CD.

 

Objednávají si je také knihovny a knihkupci?

Knihovny si naše audioknihy objednávají a pokud víme, lidé si je půjčují rádi a docela hodně. Knihkupci se teprve pomalu učí pro audioknihy najít ve svých prodejnách stálé místo. Ale tím, že se po nich v knihkupectvích ptá stále více lzájemců, začínají na ně pamatovat a nabízet je i ve speciálně vyhrazených sekcích.

 

V jakých nákladech audioknihy vydáváte? A jaký titul byl zatím nejspěšnější?

Audioknihy vydáváme zatím v nízkých nákladech řádově stovek nebo několika tisíc kusů. Naše zatím nejúspěšnější tituly jsou dva a to Muž, který sázel stromy od francouzského autora Jeana Giona namluvený Markem Ebenem a pak Kouzelný kalendář od norského autora knihy Sofiin svět – Josteina Gaardera, který je dokonce dramatizovaný, a čtou jej takoví herci jako třeba Libuše Šafránková, Josef Abrhám nebo Josef Somr. Shodou okolností obě tyto naše nejúspěšnější nahrávky režíroval výborný režisér Jan Jiráň.

 

Jak už jste se zmínil, je možné si některé knihy stáhnout, můžete stručně říci za jakých podmínek?

Audioknihy jsou digitální nahrávky a to jim dává výborné předpoklady pro šíření po internetu. Zákazníci si tak mohou například na serveru i-legalne.cz stáhnout audioknihy přímo do svých počítačů a nemusí si pro ně chodit nikam do obchodu a navíc za nižší cenu, neboť odpadají výrobní náklady na obal a CD. Věříme, že internet je pro audioknihy výborným médiem a jejich budoucnost s ním souvisí.

 

Co je největší problém vašeho „podnikání“?

Asi každý, kdo se pokouší prosazovat nějakou novinku, naráží na podobné problémy. Nejtěžší je pro nás tedy prorazit audioknihám cestičku na českém knižním trhu. Ale věříme, že si je čtenáři oblíbí, a že čtení ušima nebude vnímáno jako podivnost, ale naopak jako výborná věc.

Díky za informace

Ludmila Kučerová

Sdílejte
Check icon Error icon