Anketa Místní kultury – 8smička
8smička – zóna pro umění nabízí v budově bývalé textilky v centru Humpolce, napůl cesty mezi Prahou a Brnem, výstavy moderního a současného umění, kurzy umění, programy pro školy, doprovodné programy pro celou rodinu a širokou veřejnost, filmové projekce, autorský designový herní modul pro rodiny s dětmi a mnoho dalšího. Provoz 8smičky byl zahájen 18. dubna 2018 velkou výstavou připravenou na počest budově samotné a bývalému poslání této továrny na sukno. Součástí 8smičky je Café 8smička a umělecky zaměřené knihkupectví. (Zdroj: 8smicka.com)
V jakém kraji ČR působíte?
Zóna pro umění 8smička se nachází v Humpolci, což je téměř uprostřed republiky. Navíc jsme také přímo na D1, takže při cestě z/do Prahy nabízíme ideální zastávku. Z obojího samozřejmě nesmírně těžíme, protože jsme skvělé místo na chvilku odpočinku při delší cestě. Dáte si kávu, podíváte se na kvalitní výstavu, pobrouzdáte se Bookshopem a jedete dál. Nebo také ne a strávíte v 8smičce celý den, což díky šíři a množství našich aktivit opravdu není nijak těžké.
Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým“? Jak si dělí práci?
Myslím, že sousloví marketingový tým se u nás nedá ani použít. Většinu propagace a marketingu mám na starosti já. Některé věci konzultuji s paní ředitelkou, o jiných se zase bavíme v širším kolektivu na společných poradách. Je asi důležité říct, že jsme poměrně malý tým, proto zůstává většina pozic tzv. kumulovaných – což znamená, že nemám na starosti pouze marketing, ale moje náplň práce je mnohem širší. Do našeho „marketingového týmu“ patří i grafické duo Štěpán Malovec a Martin Odehnal, ti stojí za vizuální podobou 8smičky, která je pro nás nesmírně důležitá. K této části týmu náleží i naše interní grafička Jana Fišarová Strejčková.
V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok: 1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000 –1 mil. 4) 1 mil. a více?
Rozhodně jsme úplně na začátku škály, pohybujeme se tedy v rozmezí od 50 000 do 250 000 Kč. Část této částky spolknou dlouhodobé mediální spolupráce – například s Artmapou, s časopisem Art Antiques či Radiem 1. Dále pak také investujeme do reklamy na sociálních sítích – zde jde o úplně minimální částku, naprosto zásadní je pro nás organický dosah. Nejčastěji jde o boostování vernisáží či jiných větších akcí. Několik set korun měsíčně také směřuje na reklamu na soupis výtvarného díla Josefa Čapka, který vydáváme. Jinak do reklamy investujeme poměrně zřídka a spíše nárazově, pokud se objeví nějaká zajímavá nabídka.
Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?
Od začátku jsme hodně stavěli na word of mouth. Pro nás je naprosto zásadní prožitek člověka, který do 8smičky zavítá. Chceme, aby jeho návštěvnická zkušenost byla co nejvíce pozitivní – nebo se o to alespoň snažíme. Projevuje se to často v detailech nepodstatných na první pohled, na nichž nám ale hodně záleží. A věříme, že spokojení návštěvníci, kteří se opakovaně vracejí, jsou ta nejlepší reklama, protože o 8smičce povědí svým známým a přátelům.
Samozřejmě chápeme, že jenom to nestačí, proto jsou pro nás hlavním nástrojem sociální sítě. Jak jsem již zmiňovala výše, zásadní pro nás není placená reklama na nich, ale kvalitní content. Máme svůj tone of voice, chceme se trochu odlišovat od ostatních galerií v tom, jak mluvíme s našimi fanoušky. A důležitá je pro nás samozřejmě i vizuální podoba – proto máme naši dvorní fotografku Evu Bystrianskou, s níž už jsme na stejné vlně, takže přesně ví, co za fotky chceme. Většinou vše podle mého seznamu nafotí přímo během vernisáže a z toho pak čerpáme další čtyři měsíce.
Další cestou je pak pro nás newsletter, který posíláme jednou za měsíc a najdete v něm přehled toho, co se v 8smičce zajímavého událo, co je u nás nového a co se chystá. Díky tomu, že jsme na malém městě, tak využíváme i výlepní plochy – máme dokonce i jednu vlastní v místním Coopu. O našich akcích se obyvatelé Humpolce mohou dozvědět i z Radničních listů. Přespolní třeba na různých kulturních přehledech, kam naše akce dáváme také. O přehledném webu asi nemá smysl se úplně zmiňovat, to už je v dnešní době samozřejmostí.
Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?
Na začátku jsme říkali, že chceme být MoMA (pozn. red.: The Museum of Modern Art, Muzeum moderního umění v New Yorku) na Vysočině. To se myslím nezměnilo. Pro nás to znamená držet určitou kvalitu ve všech směrech – od kvalitních výstav přes doprovodné programy až po další umělecké projekty. A navíc všechno mimo centrum velkého města. V současné chvíli je na české galerijní scéně už více institucí s podobným záměrem, ale v roce 2018 jsme byli opravdu první a troufám si říci, že jsme tak trochu nastavili laťku pro další instituce, které vznikly po nás. Říkám to i proto, že některé z nich k nám během plánování jely pro rady a inspiraci. A to si myslím, že je kromě spokojených návštěvníků určité potvrzení toho, že to, co a jak děláme, děláme dobře.
Zároveň určitě nejde opomenout, že vstupné do 8smičky činí symbolických 8 Kč. Chceme totiž, aby umění bylo otevřené opravdu všem a neexistoval tam žádný limitující prvek. To je i důvod, proč veškeré vzdělávací programy nabízíme zcela zdarma. Naším cílem je, abychom umělecky vychovali celou jednu generaci, pro kterou pak budou návštěvy výstav a galerií znamenat příjemně strávené odpoledne. A povedou k tomu zase svoje děti. A ty zase svoje. Toho myslím chceme dosáhnout.
Spektrum našich fanoušků je široké – od dětí, co pravidelně chodí v sobotu tvořit na výtvarné dílny přes nadšence do umění, kteří nevynechají žádnou výstavu, až po výletníky mířící někam dál. Všech si vážíme stejně a toužíme po tom, aby nás vnímali jako místo, kde je jim dobře a jsou obklopeni uměním.
Nemyslím si, že ve světě uměleckých galerií se dá mluvit o konkurenci. Respektive já osobně to tak nevnímám. Věřím, že cílem pro všechny je dělat dobré výstavy. Těch prostě není nikdy dost!
Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?
Náš nejúspěšnější projekt byla zcela jistě nedávná výstava Kdybych já byl krásný jako Dionysos: Setkání s Janem Zrzavým. Do Humpolce přitáhla opravdu mnoho lidí. Zájem o tohoto národního umělce je pořád ze strany široké veřejnosti nesmírně velký. To se projevilo třeba i větší pozorností novinářů, takže mediální zásah byl díky televizním reportážím skutečně značný, a informace o výstavě se tak dostaly k lidem, kteří nás ještě neznali.
Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?
Myslím, že ve firmách a organizacích, které potřebují být v zelených číslech, je měření kampaní a monitoring dosahů v podstatně nutnost. Pro nás to tak úplně není. Samozřejmě jednou za pár dní se podívám na statistiky na sociálních sítích, ale vzhledem k tomu, že je spravuji již dlouho, tak už dokážu velmi dobře odhadnout, co a jak nám funguje. Jak jsem již zmiňovala – pro nás je na prvním místě kvalitní content – tím je myšleno, že se snažíme informovat o všem, co děláme a že je toho opravdu hodně. Zároveň na sociálních sítích neustále organicky rosteme, což vnímáme také jako ukazatel toho, že naše fanoušky náš obsah baví. Konkurenci monitoruji v tom smyslu, že se dívám na jejich obsah, kampaně atp., nejen kvůli inspiraci, ale také s nimi za 8smičku interaguji.
Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?
Poměrně rozsáhlou databázi jsme vytvořili ještě před otevřením 8smičky. Byla pro nás velmi důležitá, takže jsme si opravdu dali záležet a v podstatě z ní čerpáme dodnes. Sbíráme kontakty jak na osoby z galerijní a umělecké scény, tak na naše návštěvníky. Stále totiž rozesíláme tištěné pozvánky na výstavy, ale samozřejmě všechny důležité informace šíříme i prostřednictvím emailové rozesílky. Aktuálně databáze čítá několik tisíc kontaktů, ale co je důležité – velká většina lidí naše emaily opravdu otevírá. Někdy dokonce posílají na náš newsletter slova chvály, a to mě samozřejmě nesmírně těší.
Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?
Myslím, že z předchozích odpovědí je zřejmé, že sociální sítě jsou pro nás zásadní a jde o náš hlavní komunikační kanál. Je to logické, jsou na nich všichni a v podstatě nic nestojí – v porovnání s ostatními marketingovými aktivitami. Příspěvky tvořím každý den dle komunikačního plánu a jejich formát je různý – od klasických postů přes carousely až po reelsy. Naší nejsilnější sítí je určitě Instagram, i když Facebook nám také stále funguje velmi dobře. Nově jsme i na Threads. Profily máme i na X a TikToku, ale nejsme tam aktivní.
Využíváte nástrojů umělé inteligence při svých MKT a PR aktivitách?
Zatím jsme AI v rámci PR vůbec nepoužili. Neříkám kategoricky ne, jen se prostě nenaskytla příležitost, kdy by mi to přišlo vhodné a potřebné. Jednou jsem spíše ze zvědavosti zkoušela pomocí AI napsat tiskovou zprávu, ale nebyla jsem s tím úplně spokojená. Nepřišla mi špatná, ale měla jsem pocit, že jí něco chybí, takže jsem ji nakonec napsala tradičně sama. Možná se tedy v budoucnu uchýlím k nějakému častějšímu použití, ale nyní necítím potřebu.
Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?
Ano, dlouhodobě máme uzavřené mediální partnerství s Artmapou. Díky tomu se objevujeme v jejich pravidelném newsletteru, na frontpage, v řádkové i bannerové inzerci v tištěné mapě v Praze i v Brně… Dlouhodobě spolupracujeme i s Rádiem 1, kde běží krátký spot zvoucí na aktuální výstavu. A také s Art Antiques, kde jsou naše výstavy uvedené v přehledu. Od příštího roku máme v plánu navázat mediální partnerství s Artalkem.
Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?
Upřímně si myslím, že naše vernisáže jsou speciální. Vypravujeme autobusy, které vás do Humpolce dovezou z Prahy nebo z Brna. Užijete si pár hodin ve společnosti umění, dobrého jídla a skvělých lidí. A pak hurá zase zpátky. Myslím, že v uměleckém světě už jsou docela pojem. A za 400 návštěvníků by se nemusela stydět ani Národní galerie Praha. Domnívám se, že nejsou speciální pouze pro návštěvníky, ale i pro tým 8smičky. Vernisáže jsou styčným bodem, ale myslím, že naše programová sekce je nastavená právě tak, abychom ten kontakt s návštěvníky v určité formě měli neustále. A pokud něco nefunguje, řešíme proč. Proto jsme třeba snížili četnost rodinných výtvarných dílen, které začaly být po čtyřech letech méně navštěvované.
Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…
Osobně si cením toho, že jsme od začátku zvolili přátelský a neformální tón, kterým k našim fanouškům promlouváme – a to nejen na sítích, ale třeba i v newsletteru. Takový přístup nebyl u institucí předtím úplně běžný. Pro nás se jednalo a stále jedná o symbol toho, že chceme být otevření opravdu všem. A toho se držíme. Jinak taková drobnost – každý rok přejeme na sítích hezké prožití vánočních svátků s fotkou celého 8smičkového týmu a jde o náš nejpopulárnější post za celý rok.