Navigace

Týden ukrajinského filmu představí drsnou realitu, historii i nadhled

7. 11. 2022
Silvie Marková

PRAHA: Navzdory okolnostem se již po páté v Praze uskuteční festival Týden ukrajinského filmu. Přehlídka, která proběhne v pražském kině Atlas od 8. do 15. listopadu, opět představí atraktivní výběr ukrajinské kinematografie posledních let. Vprogramu festivalu se objeví nejnovější filmy i starší snímky, reflexe dlouhodobého konfliktu s Ruskem i běžný život z různých pohledů, historická dramata, literární adaptace, velké mezinárodní koprodukce i skromnější díla, stejně jako poutavé dokumentární filmy nebo film pro děti.

Akce probíhá 8. 11. 2022 do 15. 11. 2022

„Ukrajinská kinematografie dnes plní dvojí velmi důležitou roli. Jednak slouží jako emocionální a psychologická platforma, která válkou sužovanému ukrajinskému národu nabízí naději i reflexi, jednak je tou nejkomfortnější a nejsrozumitelnější formou informování o Ukrajině v zahraničí. Dnes více než jindy je potřeba seznamovat veřejnost s ukrajinskou kulturou, představovat kvalitní ukrajinské umění, které má mezinárodní renomé,“ říká dramaturgyně festivalu a ukrajinistika Lenka Víchová a dodává: Týden ukrajinského filmu dokáže, že kultura a umění je součástí toho, co musíme bránit a za co stojí bojovat.“

Festival v kině Atlas zahájí 8. listopadu debut režiséra Maksyma Nakonečného Pohled motýla, který měl premiéru na festivalu v Cannes v sekci Un Certain Regard a letos byl s úspěchem uveden na MFF Karlovy Vary.

Všechny filmy budou uvedeny v původním znění s českými titulky. Více informací na www.ukrajinafilmfest.cz. Vstupenky je možné zakoupit online na www.kinoatlas.cz/klient-181/kino-52/stranka-13495 nebo na pokladně kina Atlas.

V některých filmech je ústředním tématem válečná realita, přítomná na Ukrajině minimálně od roku 2014. Ve svém debutovém filmu Pohled motýla vypráví režisér Maksym Nakonečnyj příběh vojačky Lilji, která se vrací z několikaměsíčního válečného zajetí na Donbase. Ukazuje osud ženy, která sveřepě odmítá roli oběti, a citlivě se táže, jak tísnivá může být existence ve společnosti sužované válkou. Válečné drama Odraz režiséra Valentyna Vasjanovyče rovněž představuje složitou cestu ukrajinského zajatce, chirurga Serhije, zpět do role manžela, muže a otce rodiny.  Prorocká antiutopie, kterou dnešní realita zjevně umocňuje, to je další film Valentyna Vasjanovyče Atlantida. V roce 2025, tedy rok po ukončení rusko-ukrajinské války, zbyla na východní Ukrajině poušť nevhodná k lidskému životu a bývalý voják se s novou přítelkyní Katjou učí žít bez války.

Také pohnutá historie Ukrajiny inspiruje různým způsobem filmové tvůrce. Mychajlo Illjenko ve filmu Život jednoho domu, inspirovaného básní ukrajinského národního barda Tarase Ševčenka, pracuje se symbolickou postavou Kateryny, ženy čekající na návrat bratra ze zajetí a po staletí zvedající svůj dům z trosek. Průvodce režiséra Olese Sanina vypráví příběh přátelství desetiletého Američana Petera a slepého ukrajinského banduristy Ivana na pozadí nejděsivějších událostí třicátých let minulého století na Ukrajině. Volnou inspiraci dávnou historií je pak možné najít také ve vánoční pohádce režiséra Mychajlo Kostrova Pekelný prapor aneb Kozácké Vánoce. Život současné Ukrajiny před válkou s nadhledem odráží komedie Divocí holubi Arkadije Nepytaljuka, který sleduje temperamentní trhovkyni Ljudku na cestě taxíkem z města do poloopuštěné vesnice za každoroční nemilou povinností upravit hroby blízkých. I Pamfir, sebejistý koprodukční debut Dmytro Sucholytkyje-Sobčuka, zručně kombinuje prvky antické tragédie, westernu i thrilleru na pozadí barvitého světa ukrajinsko-rumunského pohraničí.

Dokumentární tvorbu na letošním Týdnu ukrajinského filmu zastoupí Hlas tepláren, v němž režisérka Nadija Parfan nabízí citlivý a současně humorný pohled na nesnadnou práci dispečerů, opravářů a účetních v industriálních kulisách ukrajinských tepláren. Ve vizuálně propracovaných černobílých kompozicích představuje obraz člověka, který se stává pouhou tečkou na mapě velkých geopolitických událostí koprodukční dokument režisérky Aliny Horové Z deště pod okap. Sleduje osudy členů rodiny Sulejmanových rozesetých od Německa přes Ukrajinu až po Irák a Sýrii. Živoucí oheň Ostapa Kosťuka je příběhem tří karpatských pastevců, nostalgickým pojednáním o profesi z dob minulých, kterou bobtnající civilizace možná brzy zahubí.

Týden ukrajinského filmu je projekt, který od roku 2017 realizuje spolek RUTA za podpory a ve spolupráci s Velvyslanectvím Ukrajiny v ČR. V letošním roce byl Týden ukrajinského filmu zařazen mezi programy Goethe-Institutu a začleněný do komplexního balíčku opatření, na který Spolkové ministerstvo zahraničních věcí poskytuje finanční prostředky z doplňkového rozpočtu na rok 2022, a to s cílem zmírnit dopady ruské útočné války proti Ukrajině.

 

 

Sdílejte
Check icon Error icon