Bohužel vlivem současné nelehké situace, korigované vládními opatřeními, bylo v minulém roce možné výstavu shlédnout pouze ve čtvrtek 17. 12. 2020. Jsme však připraveni přivítat návštěvníky, co nejdříve to bude možné. Původní termín ukončení výstavy byl stanoven na 18. dubna 2021, ale dle aktuální situace může být prodloužena.
Výstava je kromě úvodních plachet s texty a fotografií Františka Fridricha rozdělena do pěti základních oddílů dle na fotografiích zobrazených oblastí: Teplice, Šanov, Krupka, Bílina, Dubí a okolí Teplic. Každá sekce je uvozena popiskami a několika mapami, které návštěvníka zorientují, kde byly v druhé polovině 19. století vystavené snímky pořízeny. Další fotografie jsou reprodukovány na stěnách a originální fotografie jsou umístěny ve skříňových vitrínách. Výstava fotografií je doplněna ukázkou dobového odívání a dalšími unikátními trojrozměrnými exponáty. Jedinečné je také vystavené reprezentativní album se souborem fotografií Teplic a okolí, které Fridrich zhotovil na objednávku města Teplice a které bylo prezentováno na Světové výstavě ve Vídni v roce 1873. Vzhledem k tomu, že fotografie jsou na výstavě reprodukovány v původní poměrně malé velikosti, byly všechny fotografie zvětšeny ve videoprezentaci, kterou si každý návštěvník může v klidu prohlédnout vsedě na přistavených lavicích. Výstavu doplňuje dobové kukátko k prohlídce stereofotografií a několik 3D brýlí, kterými si lze prohlížet na stěnách instalované 3D fotografie. Výstava vznikla ve spolupráci s Národním technickým muzeem, které kromě odborné pomoci poskytlo na výstavu několik trojrozměrných exponátů ze svých sbírek. Finančně vznik výstavy podpořilo Ministerstvo kultury ČR.
František Fridrich (1829-1892) byl ve své době jeden z nejvýznamnějších českých fotografů a jako jediný tehdejší fotograf z Čech získal i mezinárodní věhlas. Specializoval se na místopisnou fotografii, vydával také portréty osobností, série kolorovaných snímků květin a motýlů, aranžované scény k příslovím a reprodukce uměleckých děl. Jako jediný v českých zemích tiskl na vizitkách gratulace a přání. Ke zhotovování fotografií používal techniku mokrého kolodiového procesu. Série fotografií vydával v několika formátech. Nejčastějším byla vizitka, oblíbené byly také kabinetky a stereoskopické fotografie, které podávaly plastický obraz snímaného předmětu.
Fridrich se nejvíce proslavil snímky Prahy a lázeňských měst. Teplice měly to štěstí, že se staly jeho nejoblíbenějším fotografickým místem. V letech 1860–1881 je navštěvoval pravidelně během lázeňské sezóny a pořídil zde stovky topografických snímků především výletních cílů lázeňských hostů. Dokonce zde provozoval svůj obchod a sezónní fotografický ateliér. Z číslování snímků vyplývá, že pořídil minimálně 229 záběrů vizitkové série pro řadu Teplice a 169 pro Teplice a okolí.
Fridrich navazoval na práci vedutistů, oproti nim však používal také nevšední pohledy. Jeho podání pamětihodností a krajin je kompozičně vyvážené. Záběry jsou nejednou oživovány stafáží, děj na snímcích je inscenovaný a zobrazený pohyb uměle navozený. Ojedinělé jsou na Fridrichových záběrech detaily. Fridrichovy snímky přibližují, jak se lidé v Teplicích bavili, ať procházkami v parku, posezením v kavárnách nebo poslechem lázeňské kapely. Vybízejí k představám o tehdejším životě a vtahují dnešního pozorovatele do děje.
Mgr. Pavlína Boušková, kurátorka výstavy