Navigace

Taneční gratulace k životnímu jubileu Evy Kröschlové

20. 11. 2011
mis

<p>PRAHA: V pražském Divadle U hasičů se 26. listopadu 2011 uskuteční tanečně-divadelní večer u příležitosti významného životního jubilea doc. Evy Kröschlové, významné české tanečnice, choreografky a pedagožky tance, mj. umělecké vedoucí a spoluzakladatelky pražského souboru Chorea Historica.</p> <p>Taneční gratulaci na počest jubilantky připravily soubory Chorea Historica Praha, Chairé Příbram, Vycpálkovci Praha s muzikou Rozmarýn a další hosté.</p> <p> Eva Kröschlová, přední česká choreografka a tanečnice by s jistotou udělala daleko zářivější kariéru, kdyby dvacáté století nepřineslo tolik negativních proměn. Její matka Jarmila patřila k průkopnicím českého moderního tance a ve dvacátých letech si otevřela v Praze jednu z prvních škol tohoto směru. Otec byl Němec, soukromý docent dějin umění na univerzitě v Halle. Dětství bylo pro Kröschlovou šťastným obdobím ‒ rodina patřila k okruhu Masarykových přátel – Kröschlovi jezdili do Lán, v létě do Topolčianek. Přitom doma žili více než skromně, protože matčina škola nevynášela. Eva odešla z gymnázia z kvarty, aby nemusela chodit do německé školy, zůstala v matčině taneční škole a vystupovala v její skupině. Po válce to krátce vypadalo na mezinárodní kariéru, ale Únor 48 tomu zabránil. Eva nechtěla emigrovat, protože jí to připadalo neetické. Krátce na to byl moderní tanec prohlášen za zvrhlé umění.</p> <p> Eva Kröschlová začala tehdy pracovat v oboru folklóru a historických tanců. Později začala učit na pražské DAMU jevištní pohyb, začátkem šedesátých let pracovala s Černým divadlem Jiřího Srnce. Spolupracovala úzce s Otomarem Krejčou v Divadle za branou až do jeho likvidace začátkem normalizace, patřila do Krejčova týmu i v DZB II. Vychovala generace herců, vedla vlastní soubor historického tance a patří k evropsky respektovaným odborníkům. </p> <p> Doc. Eva Kröschlová, autorka knihy Dobové tance 16. – 19. století, učí přes 55 let na Divadelní fakultě AMU v Praze lidové a historické tance, rytmickou výchovu a jevištní pohyb, který rozvíjí dosud. V tomto oboru spolupracovala pohybově nebo choreograficky na cca 60 činoherních a televizních inscenacích. Působila rovněž v souborech lidové tvořivosti jako choreografka a instruktorka.</p> <p> O historické tance se zajímá od r. 1943, kdy připravovala rešerše z Czerwinského vydání Orchésographie Thoinota Arbeaua pro svou matku choreografku Jarmilu Kröschlovou; jako členka její skupiny výrazového tance pak tančila v pořadu Dvorské tance. V letech 1957 – 58 účinkovala se svými studenty na koncertech souboru Noví pěvci madrigalů pod vedením prof. M. Venhody. Od r. 1985 učí na jím založené Letní škole staré hudby v Kroměříži a poté ve Valticích, rovněž na kurzech Společnosti pro starou hudbu v Praze.</p> <p> Od r. 1962 pracuje v choreologické skupině Mezinárodní rady tradiční hudby (ICTM při UNESCO). Je též členem CID (Conseil International de la Danse). Základ práce Evy Kröschlové v oblasti historického tance tvoří rekonstrukce autentických choreografií tanečních mistrů rané a pozdní renesance (Domenico da Piacenza, Guglielmo Ebreo, Fabritio Caroso, Thoinot Arbeau, Cesare Negri ad.). Při jejich pečlivém studiu se poučila u předních badatelů – Barbary Sparti, Dorothée Wortelboer, Véronique Daniels, Jane Gingel ad. Zabývá se i vlastní tvorbou na původní dobové hudební skladby. V poslední době jde i o tance z doby baroka.</p> <p> Z jejích četných odborných publikací jmenujme aspoň: Tance osmi století (1963), taneční hesla v Encyklopedii tělesné kultury (1964), Hudební výchova pohybem (Česká Orffova škola 1967, 1982), Rytmická pohybová výchova v múzickém vzdělávání (1969), Polka (1961, německy 1967), Kontratance různých končin (1979), Dobové tance 16. – 19. století – skupinové formy (1981),Temporytmus a pojmy, které s ním souvisejí (1981), Polonéza (1985), taneční hesla v Encyklopedii těl. kultury II. (1988), kapitoly z dějin tance v Dějinách umělecké kultury (1989), Zum Tempo ve sborníku Institutu přednesové praxe (Michaelstein 1993), Tanz in der Tschechischen Republik v encyklopedii Musik in Geschichte und Gegenwart (1998), Jevištní pohyb (1988, 1990, 1998, 2004) ad.</p> <p> Eva Kröschlová v letech 1997 – 2000 spolupracovala se souborem La Fiamma, s nímž nastudovala režijně a choreograficky tři celistvé koncertní pořady. S těmito pořady vystupovala La Fiamma v rámci hudebních festivalů – Festival komorní hudby Český Krumlov, Česko-saský hudební festival, Festival staré hudby Český Krumlov, v rámci akcí Praha 2000 v komorním cyklu koncertů a mnoha dalších akcích.</p> <p> Tanečně-divadelní večer u příležitosti životního jubilea doc. Evy Kröschlové pořádá Sdružení pro dětskou taneční tvořivost ve spolupráci se Souborem písní a tanců Josefa Vycpálka a NIPOS-ARTAMA Praha za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a České obce sokolské. </p> <p> Texty o životě a díle Evy Kröschlové převzaty ze stránek http://labyrint.scena.cz a www.choreahistorica.cz.</p> <p> Pozvánka na Taneční gratulaci k životnímu jubileu Evy Kröschlové v příloze.</p>

Sdílejte
Check icon Error icon