<p>BRNO: V pátek 29. listopadu se v prostorách Moravského zemského muzea v Brně uskutečnilo sympozium Současné přístupy k edukaci na památkových objektech NPÚ. Byly na něm diskutovány otázky související s proměnami přístupů k prezentaci a interpretaci kulturního dědictví.</p> <p>Sympozium se dále stalo prostorem prezentace činnosti regionálních edukačních center, která jsou zapojena do projektu „Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky“.<br />
Akci uspořádal Národní památkový ústav ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity v Brně.<br />
Edukace na památkách ve správě Národního památkového ústavu není novým jevem. Na několika památkových objektech se o výchovu a vzdělávání skrze naše kulturní dědictví snažily jednotlivé skupinky nadšenců. S koncepčním projektem v této oblasti, který by měl významný územní dopad, však přišel Národní památkový ústav před dvěma lety, a to v rámci Programu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity (NAKI) Ministerstva kultury ČR. Lze akcentovat, že Národní památkový ústav přizval ke spolupráci pracovníky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Tím bylo do rozvoje edukačních principů na památkových objektech vneseno jiné odborné hledisko, než jakým primárně disponuje NPÚ. Na sedmi místech v rámci České republiky vzniklo sedm edukačních center, kde byly v uplynulé návštěvnické sezóně realizovány pozoruhodné výchovně vzdělávací projekty. To vše se stalo impulsem k uspořádání brněnského sympozia.<br />
Je potěšitelné, že se sympozium setkalo se zájmem nejen pracovníků památkové péče, ale i učitelů a muzejních pedagogů a to tím spíš, že muzea a galerie jsou v rozvoji edukačních přístupů při prezentaci kulturního dědictví vůči NPÚ v předstihu. Jejich rozvoj na objektech ve správě NPÚ ocenil přítomný náměstek GŘ pro správu památkových objektů Mgr. Petr Fedor.<br />
Edukační aktivity organizované v historickém prostředí s důrazem na relevantní obsah a smysluplnou participaci návštěvníků mohou výrazně napomoci k utváření pozitivního a následně i aktivního vztahu veřejnosti ke kulturnímu dědictví. Další a neméně důležitou rovinou je pak rozvoj turistického ruchu s bohatě zastoupenou cílovou skupinou školních tříd nebo rodin s dětmi, pro které se návštěva památky s edukačním, popřípadě obecněji pojatým animačním programem stává atraktivnější.</p>