<p>SÁZAVA: Zhruba pět desítek lidí od teenagerů po seniory se zúčastnilo akce Společné malování, jehož pořadatelem byla Malířská škola vidění Radoslava Kutry a Sázavský klášter.</p> <p>Malování probíhalo od 8. do 14. července v okolí jezu pod Klášterem, přednášky, konzultace k rozmalovaným obrazům a vernisáž výstavy všech obrazů pak v prostorách Sázavského kláštera.</p> <p>Bezprostředně po skončení kurzů jsme vyzpovídali hlavní organizátorku Zuzanu Daajovou.</p> <p>Kolikátý ročník Společného malování se letos konal?</p> <p> První ročník malířské Školy vidění pod vedením Radoslava Kutry se uskutečnil v roce 1994. Sázavské malování pak bylo řadu let paralelní akcí s Letní filosofickou školou, kterou na Sázavě pořádala nadace Prokopios. Její zakladatel Karel Floss pak přizval svého dlouholetého přítele Radoslava Kutru, což je uznávaný malíř a teoretik, který žije, tvoří a 40 let vede Kunstseminar ve švýcarském Luzernu. V roce 2000 převzaly vedení nad sázavským malováním členky skupiny Experiment 2, absolventky studia na Kutrově Kunstseminaru a Fakultě výtvarných umění v Brně. </p> <p>Jaký je zájem veřejnosti?</p> <p> Každý rok stoupá a to i přesto, že možnosti propagace jsou velmi omezené. Veřejnost oslovuje především Kutrova myšlenka, že malovat může úplně každý, kterou vyjadřuje v tezi: “Škola vidění usiluje o to, aby se všichni lidé učili nejen vidět, ale i malovat. Někdo to může považovat za utopii, ale podobná utopie se již uskutečnila – vždyť všichni už umíme číst a psát.“ Nemalou roli hraje také individuální přístup ke každému, svoboda a rovnost v malování. </p> <p>Vracejí se výtvarníci nebo převažují nováčci? </p> <p> V letošním roce bylo oproti minulosti více nových zájemců. Mezi účastníky je i řada těch, kteří jezdí na Sázavu malovat téměř od počátku a to přesto, že se malováním neživí, ale mají svá civilní zaměstnání. </p> <p>A je více začátečníků nebo zkušenějších výtvarníků? </p> <p> Škola vidění nerozlišuje mezi profesionálními a amatérskými malíři. Ti, co s námi malují od začátku nebo delší dobu, jsou považováni za zkušené a samostatné malíře. V tomto smyslu je to půl na půl.</p> <p>Proč jste si za místo konání vybrali právě okolí Sázavského kláštera? </p> <p> Naše spolupráce se Sázavským klášterem začala díky kastelánce Slávce Matoušové, která nám nabídla výstavu obrazů namalovaných v předchozích letech na Sázavě. Právě jí patří hlavní zásluha a náš velký dík, že poté vznikla naše mimořádná a dlouholetá spolupráce. </p> <p>Vyhovují vám tyto prostory? </p> <p> Nedovedeme si představit nic lepšího a úžasnějšího. Spojení hlubokých kulturních kořenů a nádherného okolí je pro nás nesrovnatelné s ničím jiným. Cítíme to, ctíme svými obrazy a také trochu věříme, že to není náhoda, že jsme právě tam.</p>