Navigace

S knížkou do života (Bookstart)

28. 2. 2018
Roman Giebisch

PRAHA: Od března bude 10 000 nově narozených občánků ve 120 obcích (vsích a městech) ČR uvítáno na svět také knihovnami, přesněji řečeno speciálními knižními dárky pro děťátko i jeho rodiče. Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) se tak připojí zatím pilotní akcí „Sknížkou do života“ kmezinárodnímu projektu na podporu čtenářství Bookstart.


Bookstart se realizuje již déle než 25 let ve zhruba 20 zemích světa; v roce 1992 zahájila projekt ve Velké Británii nezisková organizace Book Trust. Z evropských zemí se k projektu připojily např. Irsko, Itálie, Německo, Malta, Polsko, Portugalsko, Srbsko, Španělsko či Švýcarsko; ze vzdálenějších koutů světa lze uvést Austrálii, Čínu, Jamajku, Japonsko, Jižní Koreu, Nový Zéland, Thajsko či Kolumbii. Základem je předání dárkových knižních sad novorozeným dětem a jejich rodičům (celkově už získaly knižní sady desítky miliónů dětí po celém světě). Na tento motivační dárek pak navazují další aktivity k podpoře čtenářství v raném dětství.

Pořadatelé projektem reagují na varovné signály o zhoršující se schopnosti verbální komunikace u mladé generace, které přicházejí z pedagogické, ale i zdravotnické oblasti. Řada učitelů upozorňuje, že děti přicházejí do škol a nejsou schopny vnímat, chápat a používat mluvené slovo, zejména pokud není vzápětí doprovázeno obrázkem. Na rostoucí problémy s verbální komunikací nejmenších upozorňují také neurologové, psychologové a logopedové, kteří rovněž stále častěji zdůrazňují, že intenzivní slovní komunikace a čtení (předčítání) dětem již od kojeneckého věku vede u nich později k lepší gramotnosti, větší představivosti i bohatší slovní zásobě. Poslední průzkum dětského čtenářství provedený Národní knihovnou ČR v r. 2017 potvrdil (ostatně dlouho známou) skutečnost, že čtenářská gramotnost a čtenářství jednoznačně korelují i se studijními výsledky dětí. Všechny tyto a mnohé další důvody vedly knihovny v ČR k připojení se k této mezinárodní aktivitě. Jejím cílem je tedy především:

Podpořit rozvoj verbálních schopností dětí i jejich imaginace a zlepšit vztah ke knize a čtení u nejmladší generace. Dovést rodiče k pochopení významu čtenářských dovedností pro intelektuální i citový rozvoj dítěte i pro jeho budoucnost, tj. přesvědčit je, že jednou z nejdůležitějších věcí, jež mohou udělat pro své děti od nejútlejšího věku, je věnovat jim svůj čas a strávit jej společně nad knihou (prohlížením, čtením, povídáním zpíváním). Pomoci jim dělat to správně a nabídnout podpůrné služby knihoven, prostor pro sdílení s ostatními rodiči a orientovat rodiče v nabídce kvalitní literatury pro děti. Jedním z dalších důvodů vzniku projektu je i snaha knihoven o inovaci a rozšíření potřebných služeb mladým rodinám v obcích i budování širší čtenářské komunity.

Země, jež se do projektu zapojily, pozitivně hodnotí jeho přínos k rozvoji duševních a mentálních schopností dětí a zlepšení kompetencí rodičů při podpoře rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Z dílčích výzkumů vyplývá, že se zlepšila kvalita verbální komunikace i frekvence hlasitého předčítání v rodinách, aktivnější je využívání veřejných knihoven a větší je i zájem rodičů sledovat nabídku vhodných knih pro děti. Děti, jejichž rodiče se aktivně do projektu zapojili, prokazatelně dříve mluví a již v útlém věku je u nich patrný lepší rozvoj slovní zásoby, ale např. také obrazotvornosti apod.

V České republice jsou knihovny teprve na počátku cesty. Zdá se však, že ji za velmi užitečnou považuje také značná část vedení obcí, které o projekt projevují  velký zájem a slibují mu podporu pro příští léta.

 

Další informace o projektu jsou průběžně uveřejňovány na webu SKIP: http://skipcr.cz/

Autor článku – Mgr. Roman Giebisch, Ph.D. – působí jako vedoucí vzdělávání Knihovnického institutu Národní knihovny a zároveň je předsedou SKIP ČR.
 

Sdílejte
Check icon Error icon