Navigace

Radní Z. Štefka se vyjádřil k problematice budoucího leteckého muzea

30. 9. 2013
luk

<p>STŘEDOČESKÝ KRAJ: Zastupitelstvo Středočeského kraje odsouhlasilo v září formu úhrady dluhů za stavbu Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, stavba byla taktéž v září předána kraji a počátkem října proběhne Leteckým stavebním úřadem řádná kolaudace.</p> <p>Radní pro kulturu, Zdeněk Štefka se vyjádřil k problematice Leteckého muzea: </p> <p>Zdá se, že chmury ohledně budoucnosti stavby jsou zažehnány a nic již nebrání slavnostnímu otevření muzea. Jenomže tak tomu není. Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum, které prostřednictvím létajících exponátů, multimédií a prvků adrenalinu dokáže oslovovat desetitisíce návštěvníků ročně a přispěje i rozvoji technického vzdělávání, které kraj potřebuje, to je úvaha správným směrem. A spojit ho s průmyslovým centrem – Mladou Boleslaví a „Škodovkou“ – jistě také. Jen najít ve vhodném čase zdroje na realizaci a provoz. </p> <p>Problémovou však vidím samotnou realizaci a to nejméně ve čtyřech bodech. Bylo rozhodnuto o stavbě na cizím pozemku. Investice měla být dle původního záměru 75 milionů korun, kofinancovaná z 85 % z evropských fondů (ROP), ve schváleném záměru se však vyšplhala až na více než 150 milionů korun. Stavební práce byly zahájeny před schválením projektu v ROP. Informace o neschválení žádosti v ROP přišla na kraj v červenci 2012, na Radě kraje se projednávala až v říjnu 2012, když již byl „hangár“ postaven.</p> <p>Nové vedení kraje se tak muselo vypořádat s problémem, jak zajistit finance na zaplacení stavby, která nebyla v plánu investic. Myšlenka prodat velice účelově definovaný objekt na cizím pozemku, se specifickou nájemní smlouvou, se ukázala jako nepříliš realizovatelná. Kraj tak bude nakonec stát stavba o 19 milionů korun víc, nicméně platba bude uskutečněna až v roce 2015. </p> <p>Prázdný, byť architektonicky zajímavý „hangár“ totiž potřebuje interiéry, které jsou rozpočtovány v částce od 1,5 do 20 milionů. Na poslední chvíli se podařilo prosadit možnost realizace interiérů přes evropské fondy, a na tom pečlivě pracujeme. Expozice již takovým finančním problémem není, bude spíše rejdištěm pro chytré hlavy.</p> <p>Posledním problémem je pak volba provozovatele a otázka provozních nákladů. Původní záměr totiž počítal s tím, že provozovatelem bude příspěvková organizace kraje Muzeum Mladoboleslavska, která by na provoz tohoto muzea potřebovala navýšit roční dotaci o minimálně 2 miliony korun, které se budou shánět dost těžko. Nezbývá než roztočit další kola jednání a věřit, že formou nájmu či jinou podobou smluvní spolupráce se do díla zapojí i další zúčastněné či možné subjekty, od Škody Auto přes Aeroklub Mladá Boleslav po Národní technické muzeum. K tomu nám dopomáhej Vlach.“</p> <p>V případě dotazů se můžete obrátit na kontakt uvedený v zápatí dopisu.</p> <p>S pozdravem</p> <p> Ing. Zdeněk Š t e f e k , v. r.</p>

Sdílejte
Check icon Error icon