„Naše kola chceme využít jako platformu pro prezentaci mladého umění a motivovat tak umělce k tvorbě. Ukazujeme, že jejich práce má smysl a stojí za to ji dál rozvíjet,“ říká marketingový ředitel Jan Střecha ze společnosti Rekola. Každé kolo má svůj unikátní design, například grafiku inspirovanou filmem Zloději kol od Maxe Butróna, báseň Neděle od Anny Smetanové nebo polep odkazující na album KOMPILACE od rappera Lil Faulta.
Jízdy na kole s inspirací
„Na Rekola jsem umístil grafiku odkazující na film Zloději kol. Hlavní hrdina v něm přijde o své kolo což mu znemožňuje vykonávat těžce získanou práci lepiče plakátů. Jiné zaměstnání nenajde, na nové kolo nemá peníze. Sám se proto stane zlodějem. Na filmu mě fascinuje, jak se v něm pro nás tak každodenní věc jeví jako něco naprosto nedosažitelného. Proto vždy, když si odemknu Rekolo a bezstarostně vyjedu, vzpomenu si na zloděje kol a řeknu si, že na tom nejsme ještě tak špatně,” popisuje propojení s filmem grafik Max Butrón.
O básni Neděle říká básnířka Anna Smetanová, na Instagramu známá jako Smetu_, že se v ní věnuje důležitosti osobního prožitku, který převyšuje všechny jiné zásadní životní odpovědi. Lil Fault, vlastním jménem Jakub Foltýn, k projektu dodává: „Na pražských Rekolech můžete najít potisk s mým albem ‚KOMPILACE‘, které nabourává stereotypy o rapových tématech, ale zároveň si drží fresh zvuk. Rekola a evoluci v městské cyklodopravě obecně vnímám jako paralelu toho, čeho se snažím v rámci svého hudebního působení docílit.“
Kola s uměleckými díly budou po pražských ulicích jezdit minimálně do konce roku. Někteří umělci dokonce plánují odměňovat fanoušky, kteří jim pošlou fotku kola s jejich polepem. Tento interaktivní přístup propojuje umění s každodenním životem a přibližuje tvorbu mladých umělců široké veřejnosti.
Rekola jako platforma pro společenskou odpovědnost
Rekola vnímá svou roli nejen jako poskytovatel bikesharingových služeb, ale také jako aktér v oblasti veřejného prostoru. Kromě podpory mladých umělců spolupracuje například s projektem Praho!, který se aktivně zabývá veřejným prostorem nebo s projektem Čas je mozek zaměřeným na osvětu ohledně příznaků mrtvice. „Tyto projekty ukazují, že i malé iniciativy mohou mít velký dopad. Nyní se naše kola stávají pojízdnými galeriemi, které přinášejí umění přímo do ulic,“ uzavírá Střecha.
VÍCE O REKOLECH
Ryze česká společnost Rekola vznikla v roce 2013 s myšlenkou, že každé město by mělo mít vlastní síť sdílených kol. Z projektu, který spočíval ve víkendových workshopech, na kterých se opravovala stará kola a vracela se zpátky na silnice, se stala firma s více než 500 000 uživateli a tisícovkami výpůjček denně. Růžová sdílená kola nyní uživatelé najdou v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově, Krnově nebo třeba v Bratislavě.
Instagram: https://www.instagram.com/rekolaeu/
Facebook: https://www.facebook.com/RekolaEU/