„Soubor Tygr v tísni mapuje moderní evropské dějiny a hledá zdánlivě okrajové příběhy, které přispěly k současné podobě světa stejnou měrou jako ikonické historické události. Moving Station se ve svých uměleckých projektech dlouhodobě zabývá zpracováním témat, která jsou aktuálně přítomna ve společenských debatách i životní realitě kolem nás. Proto jsme se rozhodli ke společné práci na Mášině divadelní hře Krajina se sklady. Pro mne osobně je to téma též důležité, já mám tu reálnou „krajinu pod sklady“, jako chebský rodák a dávný učitelský poutník po školách v pohraničí, hodně pod kůží a rozhodně mi není lhostejná,“ uvedl umělecký ředitel Moving Station, Roman Černík.
Krajina se sklady je příběhem komunity a krajiny rakousko‑uherských, československých a posléze českých Sudet. Marie Nováková se inspirovala historickými i současnými problémy a specifickou poetikou západočeského pohraničí, do kterého se hluboce otiskly politicko‑historické turbulence druhé poloviny 20. století a začátku 21. století. Autorka zkoumá, nakolik se paměť místa otiskuje do podob současného života v něm. Inscenace tak s nadhledem, skrze zaslechnuté nebo tušené příběhy, vyvrací zaběhlá klišé a vžité předsudky.
Minimalistická scénografie Anety Kučeříkové klade důraz především na práci s materiálem a jejich vzájemným kontrastem. Její modulárnost umožňuje odhalit další vrstvy
příběhů postav ukrytých ve vrstvách krajiny pod tíhou ocelových logistických hal. Expresivní kostýmy pak stírají hranice mezi živými a mrtvými.
„Za posledních 100 let jsme pohraničí zjizvili jako nikdy předtím a hra je sondou do tohoto stavu. Sondou historickou, ale i sociální a magickou. V našem pohraničí mají i příběhy obyčejných lidí rozměr antických tragédií a sebemenší dobrý úmysl působí jako nadpřirozený zásah. Do sžírajícího světla moderního světa stavíme kraj, který měl být zapomenut spolu se svými osudy a vzpomínkami,“ řekl k tématu režisér Ivo Kristián Kubák.
Autorka Marie Nováková ke svému textu dodává: „Dalo mi to dost práce, přijít na způsob, jak psát o dějinách místa a vyhnout se formě historické fresky. Jak vyprávět o zápasech a vztazích mezi většinami a menšinami, mezi národy, mezi komunitami, o zacházení s domovem nebo ukořistěným územím. A nakonec jsem došla k tomu, že se to nutně musí odehrávat v současnosti. V krásné krajině, která je poznamenaná tím, že odtud neustále někdo odcházel a zase přicházel, nevěděl často, proč přichází a kde se vlastně ocitl anebo proč musí odejít, a ani odejít nechtěl.“
Nezávislý divadelní soubor Tygr v tísni vyhledává v regionech lokálně zakotvená témata z historie i současnosti. Na vybraná místa podniká umělecké výsadky, v rámci kterých zapojuje komunitu a lokální instituce do výzkumného a tvůrčího procesu. Touto metodou nachází společensky podstatná témata s dramatickým potenciálem
a také netradiční prostory. Ty oživuje pokaždé novou divadelní formou, která vychází z genia loci místa. Vůdčími osobnostmi spolku jsou režisér Ivo Kristián Kubák, dramaturgyně a autorka Marie Nováková a režisérka Zuzana Burianová.
Moving Station je plzeňská nezávislá komorní scéna pro současné divadlo, tanec a mezioborové umělecké experimenty. Historie Moving Station začala v roce 2000 uměleckou okupací chátrající nádražní budovy. Po kompletní rekonstrukci v roce 2015 se otevřel prostor pro realizaci projektu umělecké tvůrčí laboratoře nabízející původní
tvorbu, hostování inspirativních umělců a tvůrčích těles českých i zahraničních, tvůrčí pobyty i rozvíjení nových forem dialogu umělců s diváky. Provozovatelem Moving Station je zapsaný ústav Johan, s podporou Statutárního města Plzeň, Ministerstva kultury České republiky a dalších partnerů.
Na pražskou premiéru se mohou diváci těšit 19. října v Divadle VILA Štvanice. Inscenace bude do konce roku uvedena celkem devětkrát.
Přesné termíny naleznete na webu Tygra v tísni. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut. Podrobný program k inscenaci, včetně rozhovoru s Marií Novákovou a kapitolami z dějin západočeského pohraničí, najdete zde.