<p>PRAHA: Přístup radnic k pouličním umělcům se v jednotlivých městech velmi liší. S blížícími se komunálními volbami se pak téma tzv. buskingu znovu dostává do popředí. Zatímco někde pouliční umělce vítají jako oživení veřejného prostoru, jinde chtějí politici pouliční umění eliminovat.</p> <p>Příkladem může být Praha, která se podle celosvětového průzkumu The Beat of the Street umístila v roce 2013 na třetím místě v přístupu k buskingu. Nyní však pražští politici obrací a žádají větší regulaci. </p> <p>„Vysvětlení je prosté. Politici před komunálními volbami marně hledají témata a pouliční umění jsou snadný terč. Přitom sami nejsou schopni říct, jak chtějí přístup k buskerům ošetřit a jak jinak nastavit pravidla, než pouhými plošnými zákazy,“ říká Lucie Melecká z portálu buskerjam.cz, který umělce sdružuje. Pražská vyhláška v současnosti stanovuje asi 20 míst, kde se v Praze nesmí hrát. Zcela opačný přístup volí například radnice v Jičíně, kde se město snaží pouliční umělce zvát. „Chceme, aby se Jičín stal pro turisty atraktivní nejen z hlediska návštěvy památek, ale také aby zde chtěli strávit svůj volný čas. Proto umělce do Jičína zveme, aby ozvláštnili ruch v ulicích a centru města,“ říká tisková mluvčí městského úřadu Magdaléna Doležalová. </p> <p>Poměrně tolerantní postoj k buskingu zaujímá Brno, které je dlouhodobě oblíbeným cílem pouličních muzikantů. „Pro kolorit Brna je pouliční umění přínosem, žije a studuje tu spousta mladých lidí, kteří mají k hudbě a divadlu blízko. Na druhou stranu, chápu, že pokud někdo pracuje v centru a pod okny se mu střídá jeden hudebník za druhým, příliš radosti mu to nepřinese. Apeloval bych tedy i na pochopení a respekt samotných umělců vůči obyvatelům a pracujícím ve středu města, kteří na rozdíl od okouzlených kolemjdoucích nemohou odejít,“ popsal situaci v Brně primátor Roman Onderka. </p> <p>Začátky své kariéry spojuje s hraním na ulici řada známých umělců. Ze zahraničních hvězd připomeňme Bono Voxe nebo Boba Dylana, v ČR je pak ambasadorem buskingu Vladimír Mišík. „V Praze jsem se narodil a žiju zde šedesát sedm let a chápu, že život ve městě je plný střetů, hluku, dopravních zácp, inverze, chaosu, vzájemných averzí atp. Problém regulace hudebních produkcí v centru města se mně ale jeví tak trochu úsměvný. Sám se rád centrem procházím a pro mě osobně je ono různé muzicírování spíše osvěžením a leckdy osvěžením úchvatným. Evidentně ne jen pro mne. Jsem z generace, kdy různé zákazy byly v rukou tehdejších soudruhů kladivo na všechno veselé, nezávislé, života schopné a centrum Prahy atmosférou snad vyhovovalo jen čtenářům France Kafky. Proto prosím vážené zastupitele Prahy 1 o rozumné zvážení, jestli těch zákazů není příliš. Hudba je pozitivní fenomén,“ shrnul tento rozdílný přístup radnic k pouličnímu umění Vladimír Mišík. </p> <p>Více o webu buskerjam.cz<br />
Cílem webu www.buskerjam.cz, který byl spuštěn v dubnu letošního roku, je informovat českou veřejnost o fenoménu jménem busking, neboli pouličním umění, a pomoci mladým začínajícím hudebníkům se zviditelnit. Projekt od samého počátku podporuje TULLAMORE D.E.W.<br /> Na webu www.buskerjam.cz se mohou hudebníci zaregistrovat, vytvořit si svůj profil, vkládat své hudební ukázky a zvát tak posluchače na místa svého pouličního hraní. Posluchačům, kteří mají rádi pouliční hudebníky, zase web umožní dozvědět se o nich více a sledovat, kde zrovna hrají.<br /> Stránka nabízí také příběhy a rozhovory s muzikanty a lidmi, kteří mají k pouličnímu umění blízko. Celá aktivita je součástí celosvětového projektu The Busking Project www.thebuskingproject.com</p> <p>Lucie Melecká<br />
Media Relations Manager<br />
Hradešínská 2547/60a | 101 00 Praha 10 | www.peprconsulting.cz<br />
+420 604 976 391 | melecka@peprconsulting.cz</p>