Navigace

Pardubické divadlo 29 – místo živé kultury a setkávání

5. 8. 2013
Marcela Hančilová

<p>PARDUBICE: Program Divadla 29 je zaměřen na projevy současného živého umění v co možná nejširším spektru prakticky všech druhů soudobého uměleckého vyjádření. Divadlo 29 se ale soustřeďuje také na podporu vzniku nových uměleckých děl, vytváří prostor pro komunikaci a navazování kontaktů v rámci regionu i mimo něj. Je dnes jediným takto zaměřeným kulturním centrem v Pardubickém kraji.</p> <p>Své aktivity orientuje na kulturu, která není jen produktem sloužícím k pobavení a takzvanému příjemnému trávení volného času. Sleduje takový typ kultury, která přináší nové pohledy na svět kolem nás, která se nebojí experimentovat, provokuje a inspiruje k přemýšlení, a nabízí divákům a posluchačům možnost společného sdílení kreativního procesu.</p> <p>Za vším jsou konkrétní lidé</p> <p> Původně měl v prostoru Divadla 29 ateliér malíř Jiří Lacina, který stál u zrodu myšlenky přeměny prostoru na klub, kde by se mohla „dělat muzika a divadlo“. Tato myšlenka nalezla pochopení u tehdejšího vedení města a díky němu se podařilo v průběhu rekonstrukce domu č.p. 29 prosadit vybudování multifunkčního kulturního sálu. Od začátku se programové náplně a její realizace ujali zkušený organizátor akcí a performer Jiří Dobeš a pozdější programový ředitel Zdeněk Závodný. Během necelých jedenácti let dokázali spolu se svým týmem vytvořit a především udržet jakousi mekku alternativní scény, kde nejde jen o zábavu, ale také o místo setkávání, komunikace a tříbení postojů a názorů.</p> <p>Tři prostory nabízejí specifický program</p> <p>V současné době Divadlo 29 disponuje třemi různými prostory. V divadelním sále se realizuje většina projektů se zaměřením na aktuální projevy současného umění z oblasti hudby, divadla, tance, filmového umění a nových médií. Pořádají se zde koncerty, divadelní a taneční představení, festivaly, filmové projekce a semináře. Klub 29 funguje jako kavárna a bar, ale i jako galerie a druhá scéna Divadla 29. Je místem určeným pro výstavy, komorní koncerty a představení, autorská čtení, přednášky a semináře. Dokonce i prostor bývalé kanceláře byl proměněn na příležitostnou divadelní zkušebnu a zázemí pro účastníky rezidenčních pobytů.</p> <p>Progresivní program Divadla 29 </p> <p>Hlavní programové tendence Divadla 29 se realizují v projektech. Nekomerční tvorbu v Čechách trvale žijících cizinců prezentuje, mapuje a podporuje projekt Cizinci v Čechách. Dramaturgie projektu Jazzconnexion usiluje o představování co nejširšího spektra jazzové hudby. Kontinuitu od roku 2003 udržují Ostrovy v pohybu, které každoročně představují 25 – 30 představení z oblasti tzv. nezávislého divadla a tance.<br />
Aktuální možnosti tvůrčího využití digitálních médií a technologií zkoumá projekt Electroconnexion. Jeho cílem je prezentace hudebníků navazujících na odkaz lidové hudby a čerpajících z nejrůznějších hudebních žánrů. V malém výstavním prostoru Klubu 29 jsou prezentovány výstavy zkoumající okrajové umělecké žánry a žánrové přesahy. Projekt Filmfuse seznamuje diváky se specifickými proudy současné české audiovizuální produkce. S uměním ve veřejném prostoru města pracují účastníci projektu Offcity.<br />
Děti ve věku 10 – 15 let jsou účastníky projektu AniLAB zaměřeného na oblast současné audiovizuální tvorby.<br />
Vedle celoročních programových cyklů je Divadlo 29 pořadatelem nebo spolupořadatelem několika akcí celorepublikového významu, jako jsou Jeden svět, Tanec Praha, Týden pro duševní zdraví nebo open air festival Ostrovy/Islands v Tyršových sadech.</p> <p>Podmínkou úspěchu je dobře zvládnuté financování </p> <p>Divadlo 29 je programově a organizačně nezávislé kulturní zařízení spadající pod městskou příspěvkovou organizaci Kulturní centrum Pardubice. Provozní náklady jsou z větší části financované z městského rozpočtu, program převážně z grantů. Z celkového rozpočtu Kulturního centra Pardubice je pro Divadlo 29 určeno 1 800 000 Kč, pokrývajících hlavně náklady na provoz. Bez celoroční provozní dotace z magistrátu, která zajišťuje základní náklady na fungování, by byl provoz scény jako je tato nemožný. Kromě této částky může scéna počítat s pravidelným příspěvkem 300 000 Kč na projekty, které se během let osvědčily a zaujaly pardubické publikum. Tuto podporu je v jistém smyslu možné vnímat jako ocenění letité práce tvůrčího týmu Divadla 29 a doklad jeho seriózních vztahů s magistrátem. Realizátoři projektů žádají pravidelně o grantovou podporu na Ministerstvu kultury, v Pardubickém kraji a příležitostně u nejrůznějších nadačních fondů a zahraničních ambasád. Získávat finanční podporu se jim daří. „V roce 2012 získalo Divadlo 29 grant od Evropské komise na realizaci mezinárodního workshopu v rámci programu Grundtvig ve výši 337 000 Kč.<br />
Na firemní fundraising mnoho času a energie nezbývá, ale občas se podaří získat podporu i ze soukromé sféry, letos to byly například Opatovické elektrárny, které podpořily festival Automatické kulturní mlýny,“
uvádí programový ředitel Zdeněk Závodný.<br />
Divadlo 29 sídlí v budově patřící městské akciové společnosti Městský rozvojový fond. Této akciové společnosti odvádí KC Pardubice z provozní dotace na Divadlo 29 nájem ve výši 420 000 Kč za rok.<br />
Na úspěšném fungování má zásluhu celý tvůrčí tým.<br />
Divadlo 29 je otevřený prostor, živý organismus, na jehož činnosti se podílí řada jednotlivců, skupin, občanských sdružení, dobrovolníků. Tvůrčí tým tvoří čtyři stálí zaměstnanci společně s celou řadou dalších jednotlivců. V divadle se pravidelně objevuje pět až deset lidí, kteří dobrovolně pomáhají na pokladně a při dalších každodenních činnostech. V době konání největších akcí se zapojují až desítky nadšenců z řad dobrovolníků.</p> <p>Divadlo 29 obohacuje i další oblasti života </p> <p>V divadle je realizována celá řada projektů, které zasahují do dalších oblastí života města. V nedávné době vznikla na jeho půdě například iniciativa snažící se o záchranu objektu Gočárových automatických mlýnů, jejíž součástí a zatím i vyvrcholením byl čtrnáctidenní festival Automatické kulturní mlýny, který Divadlo 29 pořádalo. Neobvyklým přínosem jsou zdejší rezidenční pobyty, při kterých tuzemští i zahraniční umělci – tanečníci, divadelníci či hudebníci – dostávají prostor a podmínky pro soustředěnou práci na projektech. Divadlo 29 tak hraje i roli jakéhosi komunitně sociálního centra, které je v životě města jen těžko zastupitelné. „Já osobně si už nejen kulturní život našeho města bez Divadla 29 nedokážu představit, a myslím si, že nejsem vůbec sám… Kulturní prostor s podobnou náplní a funkcí by měl být součástí každého většího, a nejspíše i menšího, města,“ říká Jiří Dobeš, jeden ze zakladatelů Divadla 29.</p>

Sdílejte
Check icon Error icon