Programem Kreativních voucherů podporuje město Brno společně s JICem a jeho kreativním hubem KUMST spolupráci podnikatelů, kteří chtějí inovovat své produkty a služby a potřebují k tomu služby fotografů, grafiků, designérů nebo jiných kreativců. Od letošního roku mohou o vouchery nově žádat i firmy, které svou činností nespadají do takzvaných prioritních oblastí inovační strategie Jihomoravského kraje. „Prostřednictvím voucherů chceme podpořit hlavně kvalitní firmy s vlastním produktem nebo službou, které mají šanci uspět i na mezinárodním trhu,“ vysvětluje expertka na kreativní průmysly Zdeňka Kujová, která má v JICu na starosti vedení kreativního hubu KUMST. „Prostřednictvím programu letos podpoříme čtyřicet až padesát projektů,“ doplňuje Kujová. O úspěšných firmách pak rozhodne dubnový los. Na realizaci spolupráce budou mít firmy čas přibližně do konce října 2021.
Díky voucheru může vzniknout třeba propagační video
Spolupráci s kreativcem v rámci minulého ročníku programu má za sebou například firma AB-tex pletárna. Ta potřebovala připravit video, které by jednoduše vysvětlovalo, čemu se firma věnuje. Proto se spojila s kreativci Motionhouse, kteří pro ni vyrobili animované video. „Výsledné video předčilo naše očekávání, jeho zpracování je naprosto perfektní. Dojalo mě, jak dokonale vystihuje firmu jako celek,” chválí si výstup spolupráce s firmou Motionhouse Eva Jurčíková z AB-tex pletárna. Animátor Ivan Floreš k tomu za Motionhouse dodává: „Animace má svoje specifika, která můžou být výhodou. Kromě toho, že je srozumitelná, umí popírat fyzikální zákony, a vymyslet se tak dá úplně cokoliv.“ Díky atraktivnímu zpracování a formě tak může firma oslovit prostřednictvím sociálních sítí i konkrétní nové zákazníky – v případě pletárny třeba rodiče, kteří šijí svým dětem oblečení a o možnosti koupit látku původem z Brna doposud neměli ponětí.
Kreativní vouchery mají pozitivní dopady
Jedním z cílů kreativních voucherů je ukázat, že spolupráce s kreativci může podnikání výrazně nastartovat. „Průzkum mezi podpořenými firmami ukázal, že firmám spolupráce s kreativci výrazně pomohla s oslovením nových typů klientů i se zvýšením tržeb. Pro drtivou většinu z nich jsou služby kreativců přínosem a pozitivní dopady spolupráce vidí již po jednom roce od zahájení spolupráce,“ říká Zdeňka Kujová za kreativní hub KUMST, který od podzimu loňského roku funguje v pilotním režimu. „KUMST nabízí podobné typy služeb jako samotný JIC, pod který patříme – tedy konzultace, prostory, propojování nebo akce. Rozdíl je v tom, že je zaměřen na profesionály z kreativních průmyslů, které mají svá specifika,“ vysvětluje Zdeňka Kujová.
Kreativní vouchery nabídla moravská metropole jako první město v Česku v roce 2016 a inspirovala tím i další města a kraje. O celonárodním programu vážně uvažuje i Ministerstvo průmyslu a obchodu. V předchozích ročnících se zapojilo přes 600 malých nebo středních firem z jižní Moravy. Poukaz získalo 228 z nich. „Firmám dáváme možnost si za zlomek celkových nákladů vyzkoušet spolupráci s kreativními průmysly a vidíme zatím dobré výsledky. Většina spolupráce se v rámci kreativních voucherů totiž natolik osvědčí, že firmy chtějí s kreativními odborníky spolupracovat i nadále již bez podpory,“ vysvětluje primátorka města Brna Markéta Vaňková. Doplňuje ji náměstek Tomáš Koláčný: „Podpora podnikání a konkurenceschopnosti místních firem je jednou z důležitých priorit města Brna, stejně jako podpora rozvoje kreativních odvětví v regionu. Kreativní vouchery jsou osvědčeným nástrojem, který propojuje kreativní odvětví s ostatními obory regionálního podnikání a pomáhá místním firmám k lepší prezentaci produktů a služeb.“
Další informace na www.kreativnivouchery.cz
Kreativní vouchery Brno
Kreativní vouchery Brno nabízí jednorázovou finanční podporu pro firmy z Jihomoravského kraje. Mohou ji využít na spolupráci se zkušenými profesionály z kreativní galerie. Voucher pokrývá 75 % ceny zakázky, a to až do výše 100 000 Kč. Firmy zaplatí celou zakázku a JIC jim pak voucher zpětně proplatí. Minimální celková hodnota zakázky je 50 000 Kč bez DPH. Kreativní vouchery jsou inspirované úspěšným konceptem podpory z Manchesteru a Salzburgu. www.kreativnivouchery.cz
KUMST
Kreativní hub KUMST podporuje systematický rozvoj kreativních a kulturních průmyslů v Brně a Jihomoravském kraji. Kreativním profesionálům nabízí pracovní prostory a zázemí, konzultační podporu pro podnikání v kreativních odvětvích i platformu pro setkávání, vzdělávání i sdílení zkušeností. Sídlí v budově bývalé akademické menzy Německé vysoké školy technické v Brně na ulici Údolní 19. Za jeho vznikem stojí s podporou města Brna inovační agentura JIC, která od roku 2003 podporuje lidi v rozvoji jejich podnikání. www.kumstbrno.cz
JIC, podnikání dává smysl
JIC pomáhá lidem rozvíjet jejich podnikání, které může měnit svět k lepšímu. Jeho vizí je otevřený inovační ekosystém, který je domovem globálně úspěšných podnikatelů a inspiruje svět. JIC provází, podporuje a věří, že pouze lidé, kterým jejich práce a podnikání dává smysl, mohou být úspěšní a zároveň mít radost ze života. Každý rok podpoří prostřednictvím konzultačních služeb více než stovku firem. www.jic.cz