První ze série výstav současných divadelních plakátů připravilo divadlo ve spolupráci s kurátory Fotografické galerie Fiducia Martinem Popelářem a Romanem Poláškem.
Dita Pepe a její jedinečné a precizně zpracované portréty
Fotografka Dita Pepe tvoří od konce 90. let. Ve svých fotografiích experimentuje sama se sebou, i s vlastní identitou, kterou zasazuje do odlišných společenských kontextů. „Z jejích autoportrétů na první pohled možná ani nepoznáme, že je na všech sama přítomna, natolik se mění její vzhled a výraz,“ popisuje její tvorbu český fotograf a historik fotografie profesor Vladimír Birgus. Za pomoci paruk, líčení, ale i šatů, vypůjčených od fotografovaných žen, se sama radikálně proměňuje.
Všechny autoportréty Dity Pepe spojuje statická strnulost portrétovaných, dívajících se přímo do objektivu a výrazná barevnost. „V pečlivých barevných kompozicích zachycuje portrétované v nejtypičtějších koutech jejich domovů, odrážejících jejich identitu,“ píše kurátor a teoretik fotografie Pavel Vančát v magazínu Fotograf.
„Díky kontaktům s lidmi i třeba z odlišných kultur, jsem získala povědomí o více způsobech, jak na život nahlížet. Uvědomovala jsem si, jak nové poznání formuje moje vnímání sebe sama a jak rozvíjí mou schopnost tolerance a empatie,“ říká o dalším rozměru práce na projektu Autoportréty Dita Pepe, která v současnosti vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě. V roce 2012 získala cenu odborné veřejnosti Osobnost české fotografie. Společně s Bárou Baronovou získala ocenění Nejlepší fotografická kniha 2014 a v roce 2016 získala za další knižní projekt cenu Magnesia litera.
Série fotografií pro Národní divadlo v Praze
V Činohře Národního divadla si pro svůj vizuál každoročně vybírají nové umělce. „Mezi fotografy, kteří se sami zabývají stylizovaným portrétem, hledáme takové, jejichž tvorba je výjimečná, charakteristická a něčím znepokojivá,“ Vysvětluje šéfdramaturgyně Činohry ND Marta Lujbková.
Dita Pepe zvolila pro plakáty Činohry ND charakteristický motiv autoportrétu, dodala tak vizuálu doslova vlastní tvář. „Práce pro národní divadlo vychází z námětu připravovaných her, o kterých jsem se snažila dozvědět co nejvíce, abych pak na základě konkrétních informací stylizovala herce i sebe. Na fotkách mohu ztvárňovat postavu dané divadelní hry, ale i zastupovat diváka, který se při sledování představení do hry vžije,“ říká Dita Pepe o projektu pro Národní divadlo, jehož velkou inspirací byl i interiér Nové scény a estetika 70. a 80. let.
Na grafice spolupracovala společně s grafickým studiem Milana Nedvěda. S Milanem Nedvědem už pracovala Dita Pepe na čtyřech knihách, které získaly ocenění v Česku i zahraničí.
V Komorní scéně Aréna postupně představí různé přístupy k divadelnímu plakátu
Pro interiér divadla tentokrát Martin Popelář a Roman Polášek vybrali výstavu se vskutku přiléhavým tématem. „Záměrem bylo představit současné trendy v tak specifickém žánru, jako je divadelní plakát a při té příležitosti prezentovat nejaktuálnější tvorbu doslova fotografických hvězd,“ uvádí sérii výstav Roman Polášek a dodává, že jsou v tuto chvíli rozjednány další navazující výstavy. „Chystáme se návštěvníkům Komorní scény Aréna postupně ukázat opravdu různorodé přístupy k fotografování divadelního plakátu. Po Ditě Pepe vystaví nejen hotové plakáty, ale třeba i jejich různé varianty a studie talentovaný slovenský fotograf Ľuboš Kotlár,“ říká Roman Polášek.
Zdroj:
www: www.divadloarena.cz
fb: https://www.facebook.com/arenaostrava/
ig: https://www.instagram.com/komorniscenaarena/