<p>USA: České loutkové divadlo − jeho tradice i současnost − jsou ve světě uznávaným fenoménem úzce souvisejícím s formováním české národní kultury.</p> <p>Zájem právě o české loutky vedl ředitelku Columbus Museum of Arts paní Nannette V. Maciejunes a dlouholetého propagátora české scénografie Joe Brandeského k úmyslu uspořádat v tomto muzeu zatím největší výstavu českých loutek na americkém území vůbec.<br />
Columbus Museum of Arts, jedno z nejstarších muzeí v Ohiu zaměřené na sbírky amerických a evropských autorů od přelomu 19. a 20. stol. po současnost, přizvalo ke spolupráci na výstavě pražský Institut umění – Divadelní ústav (IDU). Po téměř tříletých konzultacích a přípravách se konečně výstava s názvem Strings Attached: The Living Tradition of Czech Puppets stala skutečností.<br />
Vernisáž výstavy proběhla 8. března 2013 v Columbus Museum of Arts v Ohiu a výstava potrvá až do poloviny srpna 2013.</p> <p> „Sestavit reprezentativní kolekci českých loutek zahrnující jak její historii, tak současnost byl zpočátku velmi nelehký úkol, říká Nina Malíková, odborný expert IDU na loutkové divadlo. Významnou změnu při přípravě projektu přineslo odstoupení hlavního partnera projektu ‒ Národního muzea. Zapůjčení děl do zahraničí zkomplikoval arbitrážní spor, který s českým státem vede společnost Diag Human. IDU se proto rozhodl oslovit soukromé sběratele.</p> <p> „Díky obětavé pomoci českých loutkových divadel, která zapůjčila loutky ze svých fondů a sbírek, pochopení soukromých sběratelů i těch, kteří jsou s vystavujícími tvůrci a jejich prací úzce spojeni, se však konečnou verzi výstavy nakonec podařilo sestavit. V řadě případů se jedná skutečně o unikátní exponáty, proto si velmi ceníme spolupráce všech, kteří nám je zapůjčili,“ dodává Nina Malíková.</p> <p> Výtvarníci, jejichž díla jsou zastoupena na výstavě, včetně filmových tvůrců a výtvarníků inspirujících se bohatými výrazovými možnostmi loutkového divadla, představují reprezentativní kolekci především současného směřování českého loutkového divadla inspirovaného ve výtvarném pojetí – např. v dřevořezbě loutek, ale i v pozoruhodných výtvarných návrzích, bohatou tradicí tohoto ojedinělého českého divadelního fenoménu.</p> <p> Návštěvníci muzea v Ohiu se mohou těšit jak na tradiční řezbované loutky Mikuláše Sychrovského i loutky z Dřevěného divadla Jiřího Trnky, tak na loutky a objekty Michaely Bartoňové, Jiřího Barty, Michala Hejmovského, Pavla Kalfuse, Antonína Maloně, Ireny Marečkové, Petra Matáska, Petra Nikla, Renaty Pavlíčkové, Jiřího Procházky, Věry Vítkové-Říčařové, Roberta Smolíka, Jana Švankmajera, Aloise Tománka, Františka Vítka a dalších.</p> <p> Exponáty byly zapůjčeny z Divadla Alfa Plzeň, Divadla DRAK Hradec Králové, Divadla Lampion Kladno, Divadla loutek Ostrava, Divadla Minor Praha, Divadla Radost Brno, Divadla S+H Praha, Naivního divadla Liberec a Říše loutek Praha, dále od soukromých sběratelů ‒ Marie a Pavla Jiráskových, MUDr. Aleny Vorlové, Karla Jandejska, Via Praha, Athanor a dalších osob úzce spojených s autory vystavených exponátů.</p> <p> Výstava zahrnuje 140 loutek, dekorací i scénografických celků a v maketách a fotografiích příklady divadelní architektury určené speciálně pro loutková divadla. V rámci doprovodného programu je připravena premiéra představení Apoetheosis, jehož autory jsou Joseph Brandesky a český scénograf Petr Matásek. Tématem hry je život a dílo Edgara Allana Poea. Tenkou hranici mezi genialitou a šílenstvím autoři zkoumají prostřednictvím jeho povídek, např. Annabel Lee, Maska rudé smrti, Zrádné srdce a Zvony.</p> <p>Zdroj: Eliška Míkovcová, IDU Praha</p>