<p>BRUSEL: Za pomoci mobilních zařízení se návštěva muzea může proměnit v unikátní personalizovaný zážitek, při kterém kultura ožívá před očima. Umožňuje to technologie CHESS, kterou vyvinuly firmy z Francie, Řecka, Velké Británie a Německa.</p> <p>Projekt financovaný Evropskou unií byl představen na konferenci Innovation Convention v Bruselu ve dnech 10. – 11. března 2014.<br />
Návštěvníci muzeí po celé Evropě budou mít brzy možnost naplánovat si svůj kulturní program ještě dříve, než vůbec opustí domov. Obyčejná návštěva muzea se může proměnit v osobní interaktivní zážitek díky inovativnímu projektu, který využívá mobilní zařízení, rozšířenou realitu a technologie k určení polohy.<br />
Konsorcium akademických, průmyslových a kulturních organizací z několika evropských zemí využilo investici z Evropské unie k vytvoření mobilní technologie, která dokáže vytvořit osobní, na míru šitý itinerář a interaktivního průvodce muzeem, a nabídne tak turistům širší kulturní zážitek. S aplikací CHESS, která bude dostupná napříč Evropou prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů, mají uživatelé dávnou kulturu a historii doslova na dosah ruky.</p> <p> „Prohlídky s průvodcem jsou předvídatelným zážitkem, při kterém zůstávají návštěvníci spíše pasivní. S aplikací CHESS se návštěva muzea promění v zábavnou hru, která návštěvníky motivuje k aktivitě a zájmu o lokální kulturu. Aplikace má za úkol návštěvníky nejen informovat, ale také testovat, pobízet k aktivitě a bavit. To je důležité pro udržení zájmu návštěvníků, především těch mladších, kteří vyrůstají ve světě počítačových her, herních konzolí a zábavních aplikací na chytré telefony a tablety,“ řekl Dr. Olivier Balet z francouzské firmy DIGINEXT, která je koordinátorem projektu.</p> <p> Na rozdíl od tradičních průvodců vypráví aplikace CHESS každému uživateli speciální příběh zaměřený na exponáty a sbírky, které odpovídají aktuálnímu zájmu a rozpoložení návštěvníka, a zařadí množství informací podle individuálních požadavků. Příběhy lze obohatit o multimediální obsah, 3D prvky a funkci rozšířené reality (tzv. augmented reality), některé exponáty dokonce hovoří a vyzývají návštěvníky k interakci.</p> <p> Na konci prohlídky obdrží návštěvníci osobní suvenýr ve formě videozáznamu nebo obrázku z prohlídky, který lze stáhnout na internetových stránkách muzea a sdílet s rodinou a přáteli. Podle Dr. Marie Roussou z univerzity v Athénách má projekt potenciál revolučně změnit způsob, jakým přistupujeme k návštěvě muzea.</p> <p> Jak technologie CHESS funguje v praxi, můžete zhlédnout na video-upoutávce <p> Celá tisková zpráva v příloze.</p>