Národní technické muzeum (NTM) dokončilo II. etapu rekonstrukce, která probíhala v letech 2005 – 2008. Od podzimu 2006 bylo NTM poprvé v historii NTM bez návštěvnického provozu.
Byla provedena stavební obnova expozičních a výstavních sálů, úpravy ve vstupním vestibulu, respiriích jednotlivých pater, rekonstrukce hlavního vnitřního schodiště, vybudování nového služebního vchodu, rekonstrukce výtahů, sociálního zázemí na všech podlažích, kinosálu pro 100 diváků a prodejny. Náklady dosáhly cca 218 milionů korun.
III. etapu (2009 – 2011) má muzeum ještě před sebou. Zahrne úpravy severovýchodního křídla, suterénů, obvodového pláště a areálu v okolí muzea, rekonstrukci interiérů původních pracoven, depozitářů, dílen, knihovny a zbývajících technických zařízení budovy.
Sbírky muzea jsou nadále rozšiřovány, avšak kapacita hlavní budovy pro vystavení dalších sbírkových předmětů je zcela naplněna. Proto bude od roku 2009 připravován investiční záměr na přístavbu muzea na přilehlém muzejním pozemku. Záměrem je v novém objektu zpřístupnit syntetickou expozici dějin vědy a techniky. Přesunou se sem také některá pracoviště a sbírkové fondy ze stávající budovy. Úložné kapacity muzea se zvětší výstavbou dalších depozitárních hal v areálu v Čelákovicích.
Dosavadní rekonstrukce se dotkla všech expozic muzea. Prostory pro obnovované expozice dopravy, fotografické a filmové techniky (INTERKAMERA), hornictví, astronomie a dějin železa byly stavebně připraveny tak, aby mohly v následujících letech projít zásadními dispozičními a ideovými proměnami. Celková výstavní plocha se zvětšila na 6800 m2, což otevřelo cestu k zpřístupnění sbírek oborů, které doposud nebyly veřejnosti prezentovány. Nově se v muzeu objeví expozice Tiskařství, Hnací stroje a motory, Technika v každodenním životě a Architektura a stavitelství.
Kurátoři, autoři ideových záměrů a architekti nyní mají náročný úkol naplnit zrekonstruované sály novými expozicemi tak, aby výsledné prezentace byly hodnotné, originální a pro návštěvníky inspirující. Technické muzeum však není jen budova na Letné. Technické muzeum jsou především lidé – kurátoři sbírek, odborníci či archiváři, kteří přicházejí s novými vizemi.
Prioritou muzea pro příští léta je vybudování samostatného Železničního muzea v areálu bývalého lokomotivního depa Masarykova nádraží, jehož realizace je nařízena i usnesením vlády ČR z roku 2000. Oddělení architektury a stavitelství usiluje o vznik Centra stavitelského dědictví v Plasích, které by mělo sloužit jako středisko odborných informací o historickém stavitelství, řemeslech a stavebních technikách. Jeho součástí by byl depozitář stavebních prvků přístupný veřejnosti.
Národní technické muzeum má před sebou náročné období budování, změn a realizace dlouhodobých záměrů.
Po znovuotevření by se muzeum mělo se ctí přihlásit k odkazu svých zakladatelů, návštěvníkům pak nabídout oživené tradiční expozice i zcela nové.
TZ/luk