<p>MLADĚJOV: Dobrovolníci z občanských sdružení Mladějovská průmyslová dráha a Průmyslové muzeum Mladějov se již několik let snaží zachránit jedinečné industriální památky v Mladějově a okolí, především pak úzkokolejku o rozchodu 600 mm.</p> <p>Na jedenáctikilometrovém úseku úzkokolejky zbývá opravit už jen necelá desetina trati. Díky grantu Nadace OKD nadšenci zrekonstruovali nejnáročnější část unikátní úzkokolejné dráhy. Šlo o zprovoznění třísetmetrového úseku z Nové Vsi u Kunčiny, kde zatím vláček končí, k budoucí stanici Josefka. Cílem je obnovit provoz parních vlaků na celé původní trati, která byla vybudována v závěru první světové války a spojovala důl v Hřebči nad Moravskou Třebovou s továrnou na šamot v Mladějově.</p> <p>Významná technická památka, která sloužila až do roku 1991, a nynější turistický cíl byla původně průmyslovou železnicí pro dopravu uhlí, lupku a šamotu. Dnes přiláká ročně kolem 14 tisíc turistů, kteří se chtějí projet parním vlakem. Navštívit je možné také Průmyslové muzeum Mladějov v areálu bývalého šamotového závodu v Mladějově. V expozici je k vidění železniční, silniční, zemědělská a stavební technika.</p> <p>Více informací o občanských sdruženích Mladějovská průmyslová dráha a Průmyslové muzeum Mladějov naleznete na společných internetových stránkách ZDE <p>Zpráva je převzata z webu PROPAMÁTKY