Právě český soubor Ensemble Inégal v čele s Adamem Viktorou stojí za celým festivalem i renesancí Zelenkovy tvorby v mezinárodním měřítku a systematickým prezentováním jeho díla a odkazu. V letošním roce k festivalu přizvali český ansámbl Musica Florea, v jehož podání zazní Zelenkova orchestrální díla, a Musica Aeterna z Bratislavy, který nabídne pestrý program čerpající z cenné soukromé Zelenkovy sbírky světské vokální hudby. Festivalové koncerty se uskuteční tradičně v malostranském Velkopřevorském paláci a přilehlém kostele Panny Marie pod řetězem.
Celoživotní zájem o život a dílo Jana Dismase Zelenky a neúnavná práce v čele souboru Ensemble Inégal, to v kostce charakterizuje Adama Viktoru, který stojí i za pěti ročníky festivalu: „Zelenka, stejně jako Johann Sebastian Bach, si na své docenění musel nějaký čas počkat. Znovuzrození Bachovy hudby přišlo již v 19. století, Vivaldiho o sto let později a pro nás je ctí, že jsme pomohli dílo barokního génia Zelenky uvést do 21. století“, říká Adam Viktora a dodává: „Významnou součástí festivalu je i jednodenní muzikologické kolokvium Zelenka Conference Prague, na kterém se 19. října setká elita současného zelenkovského výzkumu v čele s Janice B. Stockigt, australskou muzikoložkou, která v Praze uvede i dlouho očekávaný český překlad své monografie Jan Dismas Zelenka – český hudebník na drážďanském dvoře“. Tato obsáhlá unikátní publikace je základním pilířem zelenkovského bádání a u nás ji letos vydalo nakladatelství Vyšehrad.
Více informací a předprodej vstupenek na www.zelenkafestival.cz.
Jan Dismas Zelenka (1679-1745) byl ve své době jedním z nejrespektovanějších hudebníků a skladatelů. Rodák z Louňovic pod Blaníkem získal hudební vzdělání pravděpodobně na jezuitské koleji sv. Klimenta na Starém Městě pražském. Jeho život a dílo jsou však spjaty zejména se saskou metropolí Drážďany, kam přesídlil kolem roku 1710 v souvislosti se zřízením katolické kaple při rezidenci saského kurfiřta a polského krále Augusta II. Silného. Zelenka disponoval kompozičním mistrovstvím i neobyčejnou invencí a vytvořil originální a nenapodobitelný styl. V Drážďanech dosáhl skvělého postavení a uznání nejen jako skladatel, ale i jako virtuóz na kontrabas. Byl klíčovou pedagogickou osobností, stal se chrámovým skladatelem, dvorním kapelníkem a správcem královské hudební sbírky. Za svého života získal obdiv svých výjimečných hudebních současníků, např. J. S. Bacha a G. Ph. Telemanna.