Testovací příspěvek
ČR: Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten vydal na začátku prosince interaktivní encyklopedii barokního divadla nazvanou Let’s baROCK! Kniha…
PLZEŇ: Moje česká škola se dnes zúčastní Plzeňského literárního festivalu, na kterém v rámci workshopu pro pedagogy představí své dvě zbrusu nové aktivity. První z nich je premiéra čítanky pro zjednodušené čtení ze série MĚSTA s názvem: “Stověžatá Praha”. V rámci druhé aktivity pak oficiálně vyhlásí soutěž v tvůrčím psaní s názvem: “A-B-C-D, kam to vede…”, zaměřenou jak na děti žijící v zahraničí, tak cizince v České republice.
Akce probíhá 3. 11. 2022 15:30
Stověžatá Praha
Čítanka “Stověžatá Praha” je prvním textem ze série “MĚSTA”. Hlavní hrdinové Eliška a Vítek putují po zajímavých městech v České republice a Evropě. Jako první navštěvují hlavní město České republiky – Prahu. Na výletě zažívají spoustu zábavy, dobrodružství a samozřejmě poznávají známé i neznámé krásy a zajímavosti stověžaté Prahy. Text vznikl ve spolupráci se spisovatelkou Ludmilou Bakonyi Selingerovou, odborníky na didaktiku, logopedii a historii. Odborný obsah zarámovala dvorní grafička MgA. Eliška Vojtěch. Čítanka byla podpořena z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci dotačního programu Projekty zaměřené na spolupráci s krajanskými komunitami v zahraničí.
“Již první čítanka ´Pověst o Horymírovi a Šemíkovi´ zaznamenala u krajanské komunity z řad rodičů i škol velký úspěch. Jsme proto rádi, že můžeme představit nový vzdělávací text s další ryze krajanskou tematikou,“ říká PhDr. Markéta Ševčíková, předsedkyně spolku Moje česká škola. “Čítanka je navíc nově obohacena i o audio soubory se zvuky, které k Praze neodmyslitelně patří, jako hlášení z pražského metra, Dvořákova Vltava nebo cinkání tramvají,” doplňuje.
„Čítanka, pracovní a metodický list jsou k dispozici v elektronické podobě za symbolický poplatek, abychom zajistili udržitelnost práce našeho odborného týmu i do budoucna. Pokud by se nám podařilo získat sponzorskou podporu, počítáme i s vydáním v knižní podobě,“ říká Mgr. Lenka Kropáčová, která pro spolek konzultuje fundraisingovou strategii.
Soutěž v tvůrčím psaní
Další z aktivit, kterou spolek Moje česká škola nově vyhlašuje, je soutěž s názvem “A-B-C-D, kam to vede…”. Cílem soutěže je napsat příběh nebo text na libovolné téma, kde budou na začátku vět použita všechna základní písmena české abecedy. Písmena s háčky a čárkami je možné také použít, ale nejde o podmínku. Text by neměl být delší než dvě normostrany. Výsledné práce je možné poslat do konce ledna 2023 na email: info@mojeceskaskola.cz
“Děti mohou popustit uzdu své fantazii a pracovat třeba se slovy, která se běžně nevyskytují a najdou je třeba ve slovníku nebo se smysluplně vytvořenými novotvary,” doplňuje Mgr. Radka Polenská, koordinátorka soutěže. “Těšíme se, jaké nám přijdou texty, protože spektrum potenciálních soutěžících je široké. Přihlášky přijímáme od jednotlivců i kolektivů, českých dětí žijících v zahraničí i cizinců pobývajících v České republice. Děti rozdělíme podle věku a vítězný text naše grafička doplní originálním písmem, které znáte z loga Moje česká škola.,” uzavírá.
Více informací o projektu Moje česká škola najdete na stránkách: www.mojeceskaskola.cz.
Čítanky, pracovní list a metodiku najdete od 3. 11. zde: www.mojeceskaskola.cz/citanky.
O spolku Moje česká škola
Ve spolku Moje česká škola vytváříme portál pro rodiče a učitele dětí českých krajanů. Budujeme místo, kde zájemci na jednom místě najdou přehledně informace a materiály, které jim pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.
O čítankách
Jazyková úroveň dětí vyrůstajících ve vícejazyčném prostředí bývá jiná než u dětí pocházejících z ryze českého prostředí, a proto jsme se rozhodli založit knižní edici „Čti česky“ s cílem vytvářet čítanky a další vzdělávací materiály pro zjednodušené čtení – texty připravené přímo na míru dětem žijícím v zahraničí, zohledňující adekvátní způsob čtení.
Čítanky se zaměřují na rozvíjení techniky čtení a prohloubení čtení s porozuměním. Pracují s omezenou slovní zásobou a jednoduchou větnou stavbou. Příběhy jsou krátké, pracují se základní slovní zásobou, ale přesto jsou vystavěné tak, aby byly i pro větší děti poutavé. Témata rezonují s učivem, které se probírá na základní škole, jako jsou cestopisy, historie či mytologie a legendy. Každá čítanka obsahuje metodiku, pracovní list a výkladový slovníček. Čítanky mohou využít učitelé ve škole, rodiče doma nebo děti na samostatné čtení. Pracovní listy dané téma nejen procvičují, ale také prohlubují.