Michal Prokop byl pozorným a akčním hostitelem Krásných ztrát Live
A hudební dramaturgie byla tou největší devízou celého festivalu. Výborně prostřídala mladé kapely se střední…
<p>PRAHAFestival studentských divadel v Divadle v Celetné zahájil svůj druhý den představením The Fifth Elephant. Dismanův rozhlasový dětský soubor uvedl tento titul od slavného spisovatele Terryho Pratchetta v původním jazyce: angličtině.</p> <p>The Fifth Elephant (Pátý elefant) spadá do Pratchettovy série Úžasná Zeměplocha, a čtenáři fantasy literatury se tak dle očekávání opět shledali s Ankh-Morporkem, velitelem Městské hlídky Samuelem Elániem, kapitánem Karotkou a dalšími. Inscenace využívá pro určení prostoru projekci osobitých kreseb, kterou doplňují pomalovaná plátna. Kostýmy se nesnaží o sofistikovanější formu, jsou přiznaně ochotnické, z materiálu co dům dal. A k celé inscenaci to tak nějak sedí. Sympatie diváků si početný soubor získává i díky snaze o co nejlepší anglickou výslovnost (což je u slov jako Ȕberwald oceněníhodné).<br /> Další uvedené odpolední představení v nastudování ZUŠ Jakuba Jana Ryby vsadilo rovněž na známého autora. Poprask na laguně Carla Goldoniho je divácky vděčným textem, především pro humornost italské vznětlivé nátury. My, jako národ o poznání tišší a chladnější, jsme rádi svědky halasného hemžení, které probíhá za okrajem hlediště. A ZUŠ Jakuba Jana Ryby nám laskavě vyplnila toto přání. Hrají Goldoniho s potřebnou energií, hromadné rozepře jsou nejlépe fungujícími scénami tohoto představení. Celý dnešní divadelní program probíhá v tradičně rozčleněném sálu Divadla v Celetné. O polovinu větší jeviště přesto soubor hereckými akcemi bez problémů zaplnil.<br /> Prvním večerním představením bylo Tlustý prase v nastudování souboru Nepřijatelní, o.s. Brilantní text Neila LaBute se zaobírá závislostí člověka na názoru ostatních. Jak člověk vypadá navenek a jak se vnímá on sám, má zásadní vliv na jeho rozhodnutí v důležité situaci. Pohledný muž pracující v kanceláři se sblíží s korpulentní knihovnicí. Jejich vztah klape dokonale, až na to, že se onen mladík vyhýbá konfrontaci svého vztahu s veřejným míněním. Je šťastný dokud sám sebe vidí jako člověka, který nedbá na fyzický vzhled a následuje své srdce. Jakmile však tento pocit jakéhosi hrdinství odezní, začne přemýšlet nad tím, že mu přeci jen slídivé pohledy ostatních vadí a že mu na názoru dalších lidí záleží. Hrubé výpovědi o lidském egocentrismu se dostalo kvalitního zpracování. Čtyři postavy, jež v této hořké komedii vystupují, jsou karikaturami dnešních lidí. Tyto charaktery jsou nadsazeny, leč nadsazeny s otazníkem. S jejich kopiemi se, ač je to smutné, člověk denně setkává. O kontroverznosti tohoto tématu se nedá pochybovat a tento divadelní soubor ho převzal se všemi nekorektnostmi, které k němu patří. Jedině tak je totiž možné nahlédnout pod povrch věcí, zamyslet se nad tím, jak odporně se někdy chováme, v naší pře-estetizované a exponované době.<br /> Dnešní festivalový den zakončily Čarodějky ze Salemu Artura Millera v textové a scénické úpravě OLDstars. Městečko Salem posedne ďábel. Zabíjí novorozeňata, sesílá křeče na nevinné dívky a poráží dobytek. Čarodějnice, které s ďáblem spolupracovaly, jsou postupně zatýkány, vyslýchány a popravovány. Jenže otázka, která se neustále dere na povrch, zní: je tímto zlosynem opravdu Ďábel, odvěký soupeř Boha, anebo je jím jen pomstychtivá zhrzená dívka? Tato inscenace nabízí jednoduchou odpověď: dívka je schopna rozvrátit celé město, nechat zemřít nevinné lidi a nepokrytě lhát, jen aby nenechala milovaného muže v klidu spát. Trýznivé téma lidské zaslepenosti soubor odlehčil prologem a epilogem hraným v plavkách. Mužská polovina publika projevila velké zklamání nad tím, že v herečky takto nepokračovaly po celou dobu představení. Ještě nás však čekají čtyři další představení, takže kdo ví, třeba budou jejich modlitby vyslyšeny.</p>