<p>PARDUBICE: V Divadle Exil tentokrát zalovili ve fondu filmů pro pamětníky. Autorky scénáře – Zuzana Nováková a Marie Kučerová (ve spolupráci s představitelem Hugo Haase Alexandrem Gregarem) se inspirovaly titulem Mravnost nade vše a také osudy prvorepublikových hvězd.</p> <p>S živým klavírním doprovodem Lukáše Vavrečky se v kabaretu připomenou nejen slavné scény a hlášky z filmu, ale i známé melodie té doby a v neposlední řadě i osudy hereckých představitelů tohoto filmového příběhu.</p> <p>Představení se bude konat 21. 2. od 19 h.</p> <p>„Okouzleni poetikou i humorem prvorepublikových filmů si v Exilu hledáme cestu nejen k příběhu Mravnosti, ale k celé atmosféře té doby. A tak se spolu s námi kromě filmového příběhu ocitnete chvílemi také ve zkušebně divadelního souboru, kde si o tom všem se třemi generacemi našich herců a hereček povídáme, zpíváme šlágry té doby a občas někdo i tančí, nebo se pokouší dokonce i stepovat,“ prozrazuje jedna ze zakládajících členek Divadla Exil Zuzana Nováková, pro kterou je to už jedenáctá hra na prknech tohoto divadélka.<br />
Každé takové představení, které má předlohu ve slavných filmových hercích, stojí na autenticitě divadelních hereckých představitelů.„Pro nás bylo stěžejní najít Hugo Haase. Ne podobou, ale osobností. Nakonec jsme si ho vypůjčili v sousedním Hradci Králové. Saša Gregar je zkušený divadelník, teatrolog, učitel a porotce, tak aspoň nás tentokrát nebude kritizovat na přehlídkách,“ říká s nadsázkou Zuzana Nováková.<br />
Alexandru Gregarovi sekundují tradiční opory souboru Jana Tichá, Kateřina Prouzová, Petr Kubík a Viktor Trnka. Pěkné role pomlouvačných členek Ligy pro povznesení mravnosti si užívají Jiřina Mejzlíková a Olga Vetešníková a příjemným překvapením je nová exilácká posila v podobě Simony Krausové s andělským hlasem a podmanivým úsměvem v roli filmové Adiny.</p> <p>Po stopách hvězd stříbrného plátna</p> <p>Původní filmová satirická komedie Mravnost nade vše vznikla koncem prosince 1936. Na scénáři se podílela trojice Martin Frič, Otakar Vávra a Hugo Haas.<br /> „Nebyla v něm žádná hlubokomyslná zápletka, ale díky této trojici schopných tvůrců, vtipným dialogům a skvělému obsazení tehdejších hereckých hvězd, vznikla komedie, potírající tehdejší pokryteckou morálku zaštítěnou různými mravnostními spolky. Boj za prvorepublikovou mravnost je z dnešního hlediska úsměvný, ale tehdy měl něco do sebe a také dnes nám může leccos připomínat,“ konstatuje režisérka Marie Kučerová.<br />
„Na tom příběhu nás dnes vzrušuje také méně zábavná okolnost: kam až dohnala společenská mravnost té doby jeho protagonisty,“ poznamenává Saša Gregar. Haas a Mandlová museli odejít do zahraničí, Ferbasová skončila v zapomnění, Svozilová hlasovala pro trest smrti Jiřině Štěpničkové. Režisér Martin Frič den po sovětské okupaci 1968 spáchal sebevraždu, když do sebe jako nemocný cukrovkou obrátil láhev whisky. Haas jen tři měsíce poté zemřel steskem ve Vídni. A nestor českého filmu Otakar Vávra, vyznamenávaný za své filmy ve všech režimech, Hitlerem počínaje a Klausem konče, se dožil stovky. Přitom natočil takové skvosty jako Kladivo na čarodějnice, Romanci pro křídlovku nebo Krakatit a vychoval novou generaci režisérů, jako byli Chytilová, Menzel, Forman nebo Kusturica.</p> <p>A jak je to s tou mravností? </p> <p>Autoři filmu byly osoby velmi tvůrčí a svobodomyslné, které se nenechávaly svazovat pravidly puritánské morálky. „Já ten příběh beru jako jejich manifest proti přetvářce,“ říká režisérka Zuzana Nováková.</p>