OLŠANY: Další z řady Národních sněmů regionů soudržnosti, které pořádá REGIONPARTNER, se konal ve dnech 6. a 7. 10. 2008 v Olšanech na farmě Bolka Polívky. Téma bylo stejné jako v Českém Krumlově: „Potenciál kultury a cestovního ruchu pro rozvoj lokalit a regionů“, a svou „troškou do mlýna“ přispěla opět Místní kultura. Tentokrát na téma „Lidová kultura jako atraktivní produkt cestovního ruchu“.
Lidové dovednosti a zvyklosti totiž splňují téměř všechna kriteria a požadavky na nabídku, u které se předpokládá, že zaujme turisty. zajistí jim výjimečný a neopakovatelný prožitek, rozmanitost, náhled do historie obyčejného života místních obyvatel, přiblíží typickou stravu pro daný region a v neposlední řadě poskytne zábavu.
Přestože je často slyšet, že to či ono neumíme využít, jsem toho názoru, že v mnoha lokalitách se už lidé naučili vytvářet podmínky pro cestovní ruch a zviditelnit své kulturní, přírodní i lidské bohatství. Ostatní se rychle učí.
Samozřejmě, že podmínky jsou v každém místě jiné, ať už se nedostává produktů, peněz, osvícených politiků nebo nadšenách tahounů. Ale to, co je podle mě nejdůležitější, jsem si potvrdila včera v Olšanech, totiž, že cestovní ruch pokvete jen tam, kde vznikne zdravé lidské společenství, ve kterém se lidé umí domluvit, spolupracovat, nezávidět si, ale naopak, považují úspěch souseda za svůj.
Politiky můžeme čas od času vyměnit, a nedostává-li se produktů cestovního ruchu, chce to zapojit vtip a fantazii. V cestovním ruchu lze totiž „prodat“ téměř vše od slavné vařečky Magdaleny Dobromily Rettigové, která žila v Rychnově nad Kněžnou, až po Venuši v „nadživotní“ velikosti (je umístěná na farmě B. Polívky), za kterou cestují turisté z dalekého Japonska.
Ludmila Kučerová
„Lidová kultura – součást turistické nabídky“ v příloze.