<p>PRAHA: Třetí ze série lektorských prohlídek úspěšné výstavy Slepice jdou do pekla Jakuba Španěla a Tikající muž od Lubomíra Typlta proběhla v prostorách Městské knihovny v Praze. Návštěvníky expozicí Galerie hlavního města Prahy provedla lektorka Zdenka Kolbabová.</p> <p>První část prohlídky byla věnována dílům Jakuba Španěla, vášnivého sběratele starožitností. Jeho obrazy jsou často laděny do černých odstínů, což podle Kolbabové odkazuje na autorův ostravský původ. Španělova díla často zobrazují sakrální tématiku, zejména barokní a gotickou. Mezi další autorova oblíbená témata patří krematoria, benzínky či banky. Společným jmenovatelem mnoha autorových obrazů je motiv stékání barvy, který obrazům dodává zamlžený, téměř snový charakter. To je dobře vidět na obrazech Krematorium Pardubice nebo Po mši v Předklášteří. Jakub Španěl k tvorbě využívá zajímavých technik nanášení barvy košťaty nebo válečky. Velmi poutavý je také jeho cyklus, věnovaný lustrům. K tomuto cyklu se dle lektorky váže zajímavý příběh: „Když viděl Milan Knížák plátno s aktem od Španěla, nebyl z něj moc nadšen. Co se mu však líbilo, byl nenápadný lustr v rohu obrazu. Od té doby se Jakub začal zabývat právě jen lustry.“ Dílo, Slepice jdou do pekla, které propůjčilo název celé výstavě, zase ukazuje autorovu oblíbenou techniku zmnožování motivu.<br />
Návštěvníci se poté spolu s lektorkou vydali do druhé části výstavních prostor, která byla věnována expozici Tikající muž od Lubomíra Typlta. Ta zachycuje průřez autorovou tvorbu za posledních šestnáct let. Významná linka Typltovy tvorby zachycuje strach, krutost a zkušenosti adolescentů při dospívání. Zdenka Kolbabová, lektorka prohlídky, k tomu dodala: „Obrazy se vyznačují až jedovatými barevnými odstíny modré, červené a zelené. Zachycují krutost dospívání, získávání důležitých zkušeností často skrze nepříjemné zážitky.“ Ikonickým obrazem tohoto motivu bylo dle ohlasu zúčastněných dílo Chlapec s holubicí nebo známý Tribunál. Zapůsobila také série obrazů, zobrazující iracionální strach dospívajících ze šneků. Zdali byla série inspirována autorovým traumatem z dětství, není dle lektorky zřejmé.<br />
Významná část výstavy byla věnována vyobrazení mrtvých koček, vyjadřující autorovu fascinaci přeměnou živého tvora na objekt. Velký ohlas mezi zúčastněnými sklidila díla jako Urychlujeme nekonečno nebo Tour de France. Při nich autor používá konve a barely v nevšedních kompozicích. Jedinečnou Typltovou technikou je dle Kolbabové nanášení více vrstev vosku na sebe. To se objevuje zejména mezi obrazy s motivy turbín a terminálů.</p>