Navigace

Kultura v časech pandemie / Petr Hašek

20. 1. 2021
Lenka Krejzová

ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům mohou pomoci dotační programy COVID-Kultura? Dosáhne na ně každý, kdo má nárok? Zeptali jsme se MgA. Petra Haška, uměleckého ředitele Geisslers Hofcomoedianten z.s. a uměleckého šéfa Malého divadla Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

současné koronakrizi patří divadelníci k těm nejcitelněji zasaženým. Jak se s omezeními vyvolanými pandemií vyrovnává vaše divadelní společnost  Geisslers Hofcomoedianten?

S touto nelehkou dobou se vyrovnáváme tak, jak je nám to bytostně blízké – tvorbou. I přes obtížnost současné situace se snažíme zkoušet, a zároveň i vymýšlet další doprovodné koronavirové programy. Hned v úvodu roku chystáme audio-video bojovku Hero of the White Hill – Ten, který tam byl, kdy se jeden divák-hráč spolu se svým mobilem může vydat do centra Prahy po stopách českého stavovského povstání od defenestrace přes Bílou horu až exekuci 27 pánů. České stavovské povstání je vůbec hlavním tématem naší letošní divadelní sezóny. Právě totiž zkoušíme novou inscenaci 27 chvilek pro Mydláře, která se inspiruje charaktery a charakterem “tradičního českého povstání” a jejich osobností. Premiéra snad na konci února. Dalším koronavirovým projektem je plenérová putovní inscenace odehrávající se na hřbitovech a v jejich okolí a zabývající se silným barokním tématem “tance smrti”. Zahrát ji pro hrst našich diváků budeme moci, jakmile se přesuneme do nižšího stupně pandemie, ale nebudeme ještě moci hrát v divadlech. Na tento čas také máme pro naše malé diváky a jejich rodiče přichystanou venkovní hernu s názvem Vilamovánky aneb Staň se hrdinou ve formě řady výtvarných interaktivních inscenací, které budou umístěny okolo Vily na Štvanici.

V on-line světě našim fanouškům připravujeme každých 14 dní nový díl audio podcastu Geisslers on Air – nejen o naší činnosti, ale i o barokních, historiografických i jiných inspiracích, které nás zajímají. Zatím posledním dílem byl záznam adventního koncertu Geisslerů a jejich muzikantských přátel z vatikánské Baziliky sv. Petra. Lednový díl se pak bude věnovat českému stavovskému povstání. Určitě stojí za poslech, veškeré zajímavé informace jsou podávány hravou geisslerovskou formou. Všechny díly jsou ke stažení na našem webu www.geisslers.cz. Zároveň pokračujeme v natáčení Zlaté kolekce GH -profesionálních video záznamů našich inscenací – v prosinci jsme natočili Magdalenu lascivní a kajícnou a v lednu plánujeme natočení inscenace Tři ženy a zamilovaný lovec, inspirující se dílem a životem Petra Brandla.

Tento nehrací čas jsme také věnovali nahrávání nejoblíbenějších písní z našich inscenací, takže v polovině tohoto roku plánujeme vydat CD GH Napříč. Dále připravujeme výpravnou publikaci ke 20. výročí založení Geisslerů, na jejichž dvacetileté tvorbě máme ambici zmapovat a obsáhnout témata a formy barokního divadla vůbec. Pomáhat nám s tím bude pěkná řádka oslovených odborníků z různých oborů. Na jaře nás čeká další plenérová inscenace v režii významného hosta – slovinského loutkáře Matiji Solceho s názvem Raut. Inspiraci tentokrát budeme hledat v LaFontainových bajkách. Na léto pak připravujeme v rámci projektu Antická Štvanice nově-barokní adaptaci libreta Heinricha Rademina k parodické opeře na antický námět z roku 1731 s názvem Římská Lukrécie se zcela novou hudbou Tomáše Hanzlíka. Takže s krizí se vyrovnáváme prací…jen ten bezprostřední kontakt s divákem nám hodně chybí.  

     

Dosáhli jste na podporu z vypsaného programu ministerstva kultury a ministerstva průmyslu a obchodu? 

Ano, na podporu z ministerstva kultury jsme dosáhli a velmi nás podpořil i Magistrát hlavního města Prahy. Zejména díky těmto dvěma institucím můžeme zrealizovat výše zmíněný krizový program.

 

Přežije divadlo bez diváků?

Na to je jednoduchá odpověď: Nepřežije. Divadlo není bez diváka možné, takže nás to nutí stále přemýšlet a vymýšlet, jak se k němu v tomto nouzovém stavu dostat. Například jsme v listopadu pro naše nejbližší diváky a mecenáše uspořádali inscenovanou ZOOM konferenci, kdy jsme pro ně v on-line světě vytvořili dvouhodinový komponovaný program, a mohli jsme tak s nimi být alespoň ve virtuálním bezprostředním kontaktu.  

 

Vy sám máte ještě jiné zaměstnání, co ale členové vaší společnosti? Nepotýkají se s vážnými ekonomickými potížemi?

Někteří to opravdu nemají v současné době lehké, ale jelikož jsou to všichni tvůrčí a podnikavé osobnosti, snaží se zabezpečit i různými dalšími činnostmi a hlavně ani před pandemií nebyla a nemohla být práce pro GH jejich hlavním a jediným příjmem. Všichni naši členové se musí živit i jinak. Jen momentálně hledají práci i mimo kulturní sféru. Během pandemie se však snažíme našim členům nahradit pravidelné honorované hraní před diváky jinými aktivitami (viz výše). Trochu se však obáváme, aby byl dostatek prostředků na kulturu i v budoucnu po odeznění koronakrize, protože podpora kultury často bývá až na posledním místě a stává se v období nouze prvoplánově zbytnou.

 

I krize jsou šancí – přinesla vám pandemie paradoxně možnost většího tvůrčího soustředění?

Jsme zvyklí vše brát bezprostředně do hry, a i když se inspirujeme barokním divadlem, snažíme se divadlo dělat teď a tady. Zatím nám tedy elán a pocit smysluplnosti v našem hledání nových cest neschází…jen té bezprostřední divácké odezvy a potkávání se je pomálu. Věřím však, že “potřeba živého divadla” zůstane i po pandemii a že se nestane pouze snadno nahraditelnou “volnočasovou aktivitou”.

 

 

Vizitka

Geisslers Hofcomoedianten

Grandiózní, Energické, Inteligentní, Smyslně Svůdné, Laskavé, Empatické, Rytmické, Strhující, Hravé, Okázalé, Fantastické – a především komediální. Takové je divadlo, které vám hrajeme už sedmnáct let! Jsme nezávislý profesionální divadelní soubor, který ve své tvorbě propojuje staré tradice s živým, současným divadlem. K barokní inspiraci přistupujeme s autorskou svobodou, mísíme původní s novým, vzletné s přízemním, činohru, zpěvohru, loutkohru i tanec – tak, aby to nás (a tudíž i vás) bavilo. 

Geisslers Hofcomoedianten vznikli v roce 2002 v Kuksu při příležitosti založení festivalu barokního umění THEATRUM KUKS. Od té doby vytvořili třicet menších i celovečerních inscenací, vydobyli si uznání publika i kritiky, navštívili řadu festivalů v ČR i v zahraničí (měsíční turné v USA apod.) a založili putovní Festival zámeckých a klášterních divadel. Jejich pražskou domovskou scénou je od listopadu 2014 ostrovní divadelní scéna VILA Štvanice. Více na www.geisslers.cz nebo na www.vilastvanice.cz.

 

Sdílejte
Check icon Error icon