Navigace

Kultura v časech pandemie / Jitka Čechová a Jan Páleníček

17. 2. 2021
Lenka Krejzová

Na začátku pandemie na jaře 2020, kdy nebyla zřejmá ani závažnost, ani délka odstávky celého společenského a kulturního dění, jsme, asi podobně jako většina z nás, využili toto období k dohnání všech restů bytí. Těšilo nás, že po dlouhé době můžeme setrvat delší čas doma v rodinném kruhu a radovat se aktivitami, na které v běžném koncertním frmolu nezbývá čas. Bylo to také období, kdy jsme naštěstí připravovali se Smetanovým triem ve spolupráci s firmou Supraphon nahrávací projekt k 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena. První fázi pandemie jsme tak využili k přípravě nahrávání a samotnému natáčení.

 

Dostali jste se v důsledku této situace do existenční nouze?

Když nám s dalšími restrikcemi, které přišly na podzim, odpadly všechny přesunuté jarní koncerty včetně těch podzimních, bylo zřejmé, že se situace přiostřuje, což se nemalou měrou odrazilo na ekonomické situaci každého z nás. V našem případě je tato situace o to dramatičtější, že jsme oba hudebníci na volné noze, tedy zcela závislí na koncertní činnosti.

 

Dosáhli jste na podporu z některého z vypsaných programů ministerstva kultury a ministerstva průmyslu a obchodu? 

Využili jsme v tomto okamžiku každé podané ruky ze strany státu, což nemalou měrou pomáhá překlenout celé ekonomicky kritické období .

 

Zůstáváte v kontaktu s veřejností on-line?

Ano, přerušení koncertní činnosti využíváme ke studiu nového repertoáru i k streamovým a video nahrávkám. Vzpomínáme na vystoupení v závěru roku s Pražskou komorní filharmonií, či komorní koncerty pro festivaly České doteky hudby a Dny Bohuslava Martinů v Praze. V současnosti připravujeme se Smetanovým triem streamové vystoupení pro americké pořadatele, kteří byli nuceni zrušit naše původně plánované turné po USA na přelomu února a března.

 

Jste organizátory několika menších festivalů klasické hudby po republice, k tomu jste loni založili zcela nový festival v Českých Budějovicích, který se vám nakonec podařilo realizovat. Jak vidíte jejich budoucnost?

Jako organizátoři komorních festivalů v Čechách jsme se museli vyrovnat s neblahou situací, která v mnohých případech zapříčinila složité přesuny festivalových koncertů, či jejich úplné zrušení v roce 2020. S tím souvisí i obrovská administrativní zátěž mj. v souvislosti s vypořádáním státních grantů či sponzorských příspěvků. V mnoha případech jde o velké finanční ztráty. Přesto stále věříme a doufáme, že není všem dnům konec, a optimisticky plánujeme České kulturní slavnosti v tomto a příštím roce.

 

I krize jsou šancí – přinesla vám pandemie paradoxně možnost většího tvůrčího soustředění?

Nevíme, jestli krize tohoto typu může přinést cokoliv pozitivního, bojuje-li člověk o samotnou podstatu existence. Ale jak už jsme se zmínili, neskládáme ruce do klína a snažíme se i v této těžké době realizovat se na různých platformách uměleckého i běžného života.

 

Vizitky

Jitka Čechová je významná klavírní virtuózka. Těžiště jejího repertoáru představují díla českých autorů – B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů. Natočila řadu hudebních nahrávek u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube, Supraphon. Vedle koncertních vystoupení vede prestižní mistrovské kurzy v Praze a především v zahraničí. Spolu se svým mužem Janem Páleníčkem působí ve Smetanově triu. Manželé se rovněž věnují organizaci komorních festivalů klasické hudby v Čechách.

Jan Páleníček je přední český sólista a komorní hráč, nositel velké rodinné hudební tradice, které vdechnul život klavírista a hudební skladatel Josef Páleníček, zakladatel Smetanova tria.

 

Sdílejte
Check icon Error icon