Testovací příspěvek
ČR: Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten vydal na začátku prosince interaktivní encyklopedii barokního divadla nazvanou Let’s baROCK! Kniha…
Na začátku pandemie na jaře 2020, kdy nebyla zřejmá ani závažnost, ani délka odstávky celého společenského a kulturního dění, jsme, asi podobně jako většina z nás, využili toto období k dohnání všech restů bytí. Těšilo nás, že po dlouhé době můžeme setrvat delší čas doma v rodinném kruhu a radovat se aktivitami, na které v běžném koncertním frmolu nezbývá čas. Bylo to také období, kdy jsme naštěstí připravovali se Smetanovým triem ve spolupráci s firmou Supraphon nahrávací projekt k 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena. První fázi pandemie jsme tak využili k přípravě nahrávání a samotnému natáčení.
Dostali jste se v důsledku této situace do existenční nouze?
Když nám s dalšími restrikcemi, které přišly na podzim, odpadly všechny přesunuté jarní koncerty včetně těch podzimních, bylo zřejmé, že se situace přiostřuje, což se nemalou měrou odrazilo na ekonomické situaci každého z nás. V našem případě je tato situace o to dramatičtější, že jsme oba hudebníci na volné noze, tedy zcela závislí na koncertní činnosti.
Dosáhli jste na podporu z některého z vypsaných programů ministerstva kultury a ministerstva průmyslu a obchodu?
Využili jsme v tomto okamžiku každé podané ruky ze strany státu, což nemalou měrou pomáhá překlenout celé ekonomicky kritické období .
Zůstáváte v kontaktu s veřejností on-line?
Ano, přerušení koncertní činnosti využíváme ke studiu nového repertoáru i k streamovým a video nahrávkám. Vzpomínáme na vystoupení v závěru roku s Pražskou komorní filharmonií, či komorní koncerty pro festivaly České doteky hudby a Dny Bohuslava Martinů v Praze. V současnosti připravujeme se Smetanovým triem streamové vystoupení pro americké pořadatele, kteří byli nuceni zrušit naše původně plánované turné po USA na přelomu února a března.
Jste organizátory několika menších festivalů klasické hudby po republice, k tomu jste loni založili zcela nový festival v Českých Budějovicích, který se vám nakonec podařilo realizovat. Jak vidíte jejich budoucnost?
Jako organizátoři komorních festivalů v Čechách jsme se museli vyrovnat s neblahou situací, která v mnohých případech zapříčinila složité přesuny festivalových koncertů, či jejich úplné zrušení v roce 2020. S tím souvisí i obrovská administrativní zátěž mj. v souvislosti s vypořádáním státních grantů či sponzorských příspěvků. V mnoha případech jde o velké finanční ztráty. Přesto stále věříme a doufáme, že není všem dnům konec, a optimisticky plánujeme České kulturní slavnosti v tomto a příštím roce.
I krize jsou šancí – přinesla vám pandemie paradoxně možnost většího tvůrčího soustředění?
Nevíme, jestli krize tohoto typu může přinést cokoliv pozitivního, bojuje-li člověk o samotnou podstatu existence. Ale jak už jsme se zmínili, neskládáme ruce do klína a snažíme se i v této těžké době realizovat se na různých platformách uměleckého i běžného života.
Vizitky
Jitka Čechová je významná klavírní virtuózka. Těžiště jejího repertoáru představují díla českých autorů – B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů. Natočila řadu hudebních nahrávek u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube, Supraphon. Vedle koncertních vystoupení vede prestižní mistrovské kurzy v Praze a především v zahraničí. Spolu se svým mužem Janem Páleníčkem působí ve Smetanově triu. Manželé se rovněž věnují organizaci komorních festivalů klasické hudby v Čechách.
Jan Páleníček je přední český sólista a komorní hráč, nositel velké rodinné hudební tradice, které vdechnul život klavírista a hudební skladatel Josef Páleníček, zakladatel Smetanova tria.