Nominacím jubilejního 30. Českého lva vládnou filmy Arvéd a Il Boemo
Při hlasování o nominacích 30. ročníku cen Český lev hodnotilo 183 filmových profesionálů 47 hraných…
ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům může pomoci dotační programCOVID-Kultura II? Dosáhne na něj každý, kdo má nárok? Zeptali jsme se Jana Julínka, zakladatele a vedoucího Divadla RePublika.
Proč nemůžete dosáhnout na podporu z vypsaného programu COVID-Kultura II? Při výzvě COVID-Kultura I jste byli úspěšní?
Už během první vlny krize na jaře jsme pátrali po možnostech podpory ze strany státu, ale neuspěli jsme. Například podmínka, že o dotaci mohou žádat subjekty, které v posledních letech obdrželi od MK ČR podporu, nás předem vyřadila z možnosti se o tuto výpomoc ucházet. Obě divadla, která vedu: SemTamFór i Divadlo RePublika jsou profesionální divadla, která ovšem nemají vlastní prostor. Ten si pronajímáme na konkrétní představení nebo zkoušky. Je to způsobeno také tím, že náš dosah je celorepublikový a v podstatě založen z 90 % na zájezdové činnosti. Z toho důvodu jsme nedosáhli ani na druhou výzvu COVID Kultura. Nemáme velké náklady spojené s provozováním a údržbou budov, ale všichni členové zůstali ze dne na den bez jejich hlavního příjmu. Divadlu pak zůstaly náklady na splátky techniky, provoz kanceláře, skladů apod. Herci u nás jsou všichni tzv. „volnonohaři“ a kromě divadel, která zastupuji, hrají na celé řadě dalších scén. Letos spíš nehrají… Takže v konečném důsledku na většinu pomoci nezávislému sektoru dosáhla divadla, která v minulosti podporu jednorázově nebo pravidelně čerpala. Ale ta, která nikdy žádnou dotaci z MK ČR nedostala, a jsou tedy opravdu nezávislá, ji nedostávají ani nyní. To se týká v podstatě všech divadel bez vlastního prostoru.
Myslíte si, že divadlo bez diváků přežije? Zůstáváte v kontaktu s příznivci i jinak?
Já pevně věřím, že přežije. Historicky zatím divadlo přežilo vždycky. A pokud jde o scény, ve kterých jsem angažován, tak doufám že také. Na jaře nás diváci podrželi ve sbírce na DONIO a většina z nich nepožadovala vrácení vstupenek na představení, na která se nemohli dostavit. Za tuto podporu si zaslouží velký dík a my si jí velmi vážíme. Během jara jsme pravidelně komunikovali s diváky na sociálních sítích formou videí apod.
Podzimní vlna je v tomto trochu jiná. Jednak měla být divadla zavřená jen na přechodnou dobu a dál si myslím, že streamování a podobných aktivit už mají dost. Takže i v tomto čase s diváky komunikujeme, i když zdaleka ne tak intenzivně jako na jaře a připravujeme novou inscenaci. Jakmile se dostane do fáze, kdy bude připravená ke zkoušení, tak máme nové téma pro naše sociální sítě.
Vy sám máte ještě jiné zaměstnání, co ale členové vašeho divadla? Zůstali zcela bez obživy?
Je to různé. Někteří kolegové dosáhli na podporu OSVČ, někteří skončili na úřadu práce. Jedna kolegyně je na rodičovské dovolené, ale jsou i tací, kteří na podporu nedosáhli a celou dobu se v podstatě živí krátkodobými brigádami na pár dnů. V souboru máme i členku, která už před koronou pracovala v obchodě jako prodavačka, ale jelikož to nebyl velký market, tak přišla i o tuto práci. Je to asi jako v ostatních malých divadlech. Spousta osudů a každý se s tím vyrovnává jinak…
Vizitka
Jan Julínek – Divadlu se věnuje od roku 2002, kdy založil amatérské divadlo SemTamFór, které během let vypracoval do současné podoby zájezdového divadla s profesionálním souborem a hostujícími externisty. Zakladatel a vedoucí Divadla RePublika, ve kterém působí jako kmenový režisér, umělecký šéf, dramaturg, herec, technik, kulisák, řidič a hlavní konzultant. Pravidelně se objevuje také v českých seriálech (Zrádci, Modrý kód, Policie Modrava atd.). V současné chvíli pracuje také jako programový ředitel divadelní mezidruhové přehlídky Jiráskův Hronov.