<p>JIČÍN: Na setkání kronikářů dne 24. 5. v jičínském zámku povídali odborníci z Univerzity Pardubice, archiváři, muzejníci a památkáři o důležitosti kronik. Mnoho památek, poškozených, nebo zničených, není náležitě zdokumentováno a při rekonstrukci není dostatek podkladů. A tady nastupuje jedna z funkcí obecných kronik.</p> <p>Sochy, pomníky, památníky jsou právě v zodpovědně vedené kronice dobře popsány, zkresleny, či nafoceny a často je to jediný pramen pro opravu, či rekonstrukci. A jsou to nejen kroniky obecní. Kupříkladu kdesi čerpali ze školní kroniky časové údaje o opravě zámku. Pečlivý školní kronikář popsal jak v určitém období byla špatná pozornost žáků ve třídách, protože ti místo výuky pozorovali oknem dělníky na lešení.<br />
Když opravovali Mariánský sloup ve Starém místě, byl už nápis nečitelný. Naštěstí byl citován v obecní kronice. Při rekonstrukci hrobu F. M. Hylmara v Kopidlně zase posloužil okresní archiv, kde byla objevena fotografie. Podle ní nakonec nelezeny a identifikovány chybějící části.<br />
To jen několik příkladů o využívání kronik a jiných archivních materiálů. A v diskusi pak zazněla slova, jako že kronikář je vyprávěcí pramen, či, že kronikář je důvěryhodná osoba.<br />
Však pohled od sálu napověděl, že kronikáři v obcích nepatří mezi nejmladší. I rozproudila se debata o tom, jak je třeba, aby žáci ve škole věděli o kronikách, aby měli příležitost si historické dokumenty „ošahat“ a číst v nich. V této oblasti pomáhají historické kroužky na školách. Jako dobrý příklad bylo uvedeno Kopidlno.<br />
Zněla pěkná slova o kulturním a historickém povědomí žáků a studentů. Užitečné a poučné jsou i exkurze do archivů.</p>