Navigace

Konference na téma nádraží přilákala 150 účastníků

21. 11. 2012
luk

<p>PRAHA: Institut pro památky a kulturu, o.p.s., uspořádal 13. listopadu již pátý ročník konference PROPAMÁTKY. Letošní setkání bylo určeno zájemcům o industriální dědictví, zejména o dějiny, současnost a budoucnost nádraží. Akce se stala také součástí letošního ročníku Industriálních stop.</p> <p>Setkání se ne náhodou konalo v kulturním sále hlavního nádraží v Praze. Snahou pořadatelů je každým rokem připravovat konference v autentických prostorách, tedy přímo v historickém prostředí daného druhu památky, na kterou je konference zaměřena. V minulosti se jednalo o kláštery, kostely, sladovny a venkovské fary.<br />
Značný zájem ze strany odborné veřejnosti svědčil o aktuálnosti zvoleného tématu. Konferenci absolvovalo na 150 účastníků, kteří měli příležitost vyměnit si své názory a zkušenosti. V kulturním sále se společně sešli studenti, architekti, zástupci obcí a krajů, pracovníci památkové péče i představitelé drážních orgánů nebo investorů.<br />
Na konferenci, kterou svým příspěvkem zahájila generální ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková, bylo připomenuto, že řada historických nádraží plní svoji funkci do dnešních dnů, ale existují také objekty opuštěné, nevyužívané, zapomenuté a chátrající. Jiná nádraží zase čekají na nové smysluplné využití. Na setkání v Praze se hodně hovořilo o jejich potenciálu například pro cestovní ruch.<br /> Zrekonstruované budovy by mohly sloužit jako ubytovny či informační centra některých turistických destinací. Zajímavý byl i příklad přeměny nádraží v Ujkovicích na objekt pro bydlení a současně na minipivovar, kde se vaří pivo Slepý krtek.<br />
V nabitém programu byl mimo jiné představen také projekt Železničního muzea, který zpracovává Národní technické muzeum. Další přednáška, kterou pronesla předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková, byla zaměřena na budoucnost pražských nádraží, jejichž kauzy se objevovaly často v médiích. Hovořilo se také o rekonstrukci nádraží a přednádražního prostoru v Ostravě-Svinově, kterou představil její autor, architekt Václav Filandr. Na konferenci byla rovněž prezentována soutěž Nejkrásnější nádraží České republiky.<br />
V rámci konference se konal doprovodný program, který přiblížil pražská nádraží ze speciálně vypraveného vlaku. Okruh Prahou začal na Hlavním nádraží a pokračoval přes Vyšehrad, Smíchov, Hostivice, Ruzyň, Veleslavín, Dejvice, Bubny na Masarykovo nádraží. Pěkné počasí dopřálo prohlédnout si drážní objekty i pražské čtvrti z trochu jiné perspektivy. Výzkumné centrum průmyslového dědictví FA ČVUT představilo na konferenci výstavu Pražská nádraží ne/využitá s podtitulem Drobící se urbanistický skelet Prahy. Výstavu uvedl Benjamin Fragner.</p> <p>Konference byla realizována s podporou Ministerstva kultury. </p> <p>ZDROJ PROPAMÁTKY />
Více informací též zde

Sdílejte
Check icon Error icon