<p>PRAHA: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze pořádá 5. výroční konferenci teorie umění s názvem Divadlo, teatrálnost, současné umění.</p> <p>Konference proběhne 4. prosince 2014 v aule hlavní budovy AVU (U Akademie 4, Praha 7).</p> <p> Pořadatelé konference přijímají abstrakty o rozsahu min. jedné normostrany, případně příspěvky o rozsahu cca 7 normostran. Předpokládaná doba přednesu jednoho příspěvku by neměla překročit 20 minut. Abstrakta respektive příspěvky se zasílají na adresu vvp@avu.cz do 2. listopadu 2014.<br />
Vyrozumění o přijetí příspěvku obdrží autoři do 10. listopadu 2014. Vybrané příspěvky budou posléze publikovány.</p> <p> Vítány jsou návrhy příspěvků, které se nejlépe, avšak nikoli nutně, dotýkají následujících témat:</p> <p> 1. Prvky divadla v současném vizuálním/galerijním umění<br />
Uplatňování divadelních postupů vizuálními umělkyněmi a umělci v galerijních prostorách. Divadelní přesahy žánrů současného umění jako performance, instalace, videoart. Scénografické a dramaturgické aspekty budování časoprostorového celku výstavy.</p> <p> 2. Prvky vizuálního/galerijního umění v současném divadle<br />
Jakým způsobem migrují praktiky galerijního umění do divadelních prostorů? Projevuje se umělecká vizuální kultura či konceptuální postupy v současné scénografii činohry, tance a pohybového divadla? Existují v dnešní dramaturgii a divadelní režii paralely ke konceptuálnímu uvažování, které je jednou z konstitutivních složek současného umění?</p> <p> 3. Teatrálnost a současné umění<br />
Od publikace stěžejního eseje „Umění a objektovost“ Michaela Frieda, ve kterém kritizoval minimalismus pro jeho údajnou teatrálnost, uběhlo bezmála půl století. Teatrálnost pro Frieda znamená zohledňování diváka v ustanovování vztahu k uměleckému objektu, tedy rušení estetického zdání soběstačnosti. Friedova kritika invaze divadla do modernistického sochařství byla sama mnohokrát kritizována, přehodnocována a dále rozvíjena (a to i samotným Friedem). Jak si na tom stojí Friedův koncept dnes s ohledem na stav umělecké praxe a teorie?</p> <p> 4. Performativita ve vizuálním umění a v divadle<br />
V současné teorii a kritice vizuálního umění je diskutována performativita muzea či uměleckých institucí vůbec, tedy otázka, jak „dělat něco uměním“ (Dorothea von Hantelmann). Téma performativity se týká praktik diváctví a toho, jak jsou determinovány prostorem, v němž se setkání s uměním odehrává. Tento problém byl také výrazně tematizován různými koncepcemi divadla dvacátého století. Performativita proto představuje další moment, kde se vizuální umění setkává s divadlem, a kde by mohlo dojít ke vzájemnému obohacení mezi současnou uměleckou kritikou a teatrologií.</p> <p> Program konference a digitální záznam minulých konferencí <p> Zdroj: Vědecko-výzkumné pracoviště AVU</p>