Navigace

Knihobot vloni překonal půl miliardy v tržbách a zařadil se mezi TOP 3 světové značky na trhu

10. 4. 2025
Zuzana Křížek Žižková

ČR-ZAHRANIČÍ: Setřít rozdíl mezi novými knihami a těmi z druhé ruky a postupně reformovat nejen evropský, ale i světový knižní trh. Mise, na kterou už druhým rokem sází český Knihobot (v zahraničí jako Bookbot), se vyplácí. Vloni dosáhl tržeb ve výši více než 560 milionů korun a oproti roku 2023 vzrostl téměř dvojnásobně.

Investičně pokrytou má další expanzi v rámci Evropy, která ho dostane na minimálně pět nových trhů a Knihobot tak potvrdí pozici třetí světové značky v rámci knižního secondhandu. Nezapomíná ale ani na stávající české a německé zákazníky. Navázal spolupráci s Amazonem a otevřel několik nových kamenných prodejen s možností nákupu, ale i odběru přečtených knížek.

K růstu firmy přispělo především působení Knihobotu v Rakousku a Německu, na jehož rozvoj získala firma v létě svou dosud největší investici. Na tamním trhu se podařilo hned několik novinek – například zalistování na Amazonu a dalších tržištích, ale také propojení s několika kamennými knihkupectvími. Díky tomu se Knihobot s 3,5 miliony prodaných knih nově dostal na pozici světové trojky na trhu v prodeji knih z druhé ruky.

„Ověřili jsme si, jak velký potenciál Evropa má. Zahraničí u nás tvoří aktuálně polovinu tržeb a každým měsícem roste. Nejvíce nových zákazníků nám přibývá v Německu, ale Česko má pořád náskok půlmilionové báze zákazníků, kterou jsme budovali pět let. Německo to ale brzo přeroste. Podařilo se nám taky například zajistit zalistování na Amazonu, eBay a dalších marketplacech, která mají v německy mluvících zemích silnou pozici. V kontrastu s Českem, kde je pro nás problém dostat se i na srovnávače zboží, je pro nás velmi vstřícný a přátelský trh,” komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu. „Ale jen v onlinu nezůstáváme, ukazuje se, že zákazníky musíme umět oslovit i v běžných kamenných prodejnách. V Berlíně tedy spolupracujeme s několika knihkupectvími a v Česku začínáme postupně testovat i vlastní síť značkových poboček.”

Do Evropy a ještě dál

V letošním roce chce Knihobot ve své expanzi pokračovat. Aktuálně nabírá první zaměstnance na trhy ve Francii, Itálii, Španělsku, Nizozemí a Belgii. Ti budou mít na starost péči o tamní zákazníky, budování vztahu s novináři a influencery a získávání potřebných informací o specifikách místního trhu.

Příští rok chceme ovládnout Evropu. Bookbot má na to stát se do tří let evropskou jedničkou na trhu s knihami z druhé ruky a my pro to uděláme maximum. Podařilo se nám opět rozšířit tým o řadu zkušených lidí, se kterými věřím, že příští rok budeme zase dvojnásobně větší,“ přibližuje plány Dominik Gazdoš a dodává: „Náš produkt nemá nikde adekvátní konkurenci, takže je třeba především lokalizovat komunikaci a vysvětlit, v čem jsme jedineční.”

Prioritou je pro Knihobot, potažmo Bookbot samozřejmě také Německo, kde jeho zakladatel se svým týmem čeká růst až trojnásobným tempem.

S expanzí se pojí také logistické výzvy, zvlášť když zákazníci čekají spolehlivé a levné doručení. Knihobotu se to daří díky dlouhodobým partnerstvím a pružnému reagování na vývoj na trhu.

Zároveň je podle slov manažerky pro expanzi důležité správně odhadnout nejen prvotní reakci trhu, ale také objem příjmu a výdeje knih. Rovnováha mezi příjmem a výdejem je totiž v byznysu s věcmi z druhé ruky na každém trhu klíčová.

Evropský trh je re-commerce nakloněn, cesta však prošlapaná není

Re-commerce v Evropě se daří. S 20,8% nárůstem hrubého objemu zboží mezi lety 2023 a 2024 dosáhl trh s použitým zbožím přes 2,5 bilionu Kč. Dominantu re-commerce dnes tvoří oblečení, knižní trh stále čeká na pionýra, který novým standardům prošlape cestu. Tuto roli si proto Knihobot bere za svou.

Opřít se chce především do změny sentimentu na trhu. Věci z druhé ruky totiž přestaly být doménou ekologických nadšenců nebo ekonomicky slabších zákazníků. Staly se běžnou součástí nákupního chování. Vliv má také nastupující generace. Podle průzkumu 45 % evropských gen Z zákazníků nejprve hledá v nabídce „pre-loved“, než koupí nové zboží.

I my tu chceme být pro širokou veřejnost. Nejsme jen služba pro knihomoly. Knihy najdete v každé domácnosti, a my ukazujeme, že nakupování z druhé ruky i vracení knih do oběhu může být stejně snadné jako nákup na běžném e-shopu. Každý nákup u nás znamená, že kniha dostane další šanci a nebude jen lapačem prachu,“ komentuje Žaneta Kratochvílová.

 

Knihobot v číslech

3,5 milionu – tolik knih prodal Knihobot v uplynulém roce.

560 milionů – tolik Knihobot utržil v loňském roce.

60 % – o tolik vzrostl počet zákazníků.

35 tisíc – tolik knih se prodalo v knihkupectví v Holešovicích, které Knihobot spustil na konci roku 2023.

5 – tolik prodejen má nyní Knihobot (Praha – Holešovice, Vysočany, Anděl, Olomouc, Brno).

8 – s tolika knihkupectvími navázal Knihobot spolupráci v Berlíně.

O Knihobotu

Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice, Slovensku, Rakousku a Německu – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje.  www.knihobot.cz

Sdílejte
Check icon Error icon