Součástí programu dále bude ve čtvrtek 9.3 od 9.30 do 12.30 veřejná konference Loutkové divadlo – věc veřejná?, v rámci které si položíme otázky, jak loutkové divadlo přispívá v současnosti k celospolečenské diskuzi, případně jaký by tento příspěvek měl nebo mohl být? Na konferenci budou své zkušenosti sdílet hosté Pavla Dombrovská z brněnského Divadla Líšeň, izraelský loutkář a lektor letošního workshopu Ariel Doron, dramaturg a ředitel Divadla Drak Tomáš Jarkovský, herec, pedagog a umělecký šéf Divadla Alfréd ve dvoře Tomáš Procházka a umělecký šéf Divadla Continuo Pavel Štourač.
Mezinárodní setkání studentů vysokých uměleckých škol Gaudeamus Theatrum je tradiční akcí Divadla Drak a MIFD o.p.s., která se koná již od roku 2012. Setkání realizované formou týdenní rezidence má za cíl vytvořit unikátní kreativní a otevřený prostor pro mezinárodní setkávání studentů, pedagogů a umělců z různých uměleckých oblastí (divadelníků, hudebníků, vizuálních umělců apod.), společnou tvorbu a vzájemné sdílení a předávání zkušeností.
„Každý rok se snažíme nacházet a přivážet ty nejlepší a nejinspirativnější umělecké osobnosti evropské divadelní scény a současně seznamovat nejmladší divadelní generaci tvůrců s žánrem či formátem divadla, který není v české divadelní praxi rozvinut, nebo je mu věnován v rámci studia pouze omezený prostor. V rámci intenzivního týdenního workshopu se mohou studenti do daného tématu ponořit a na základě této zkušenosti ho do budoucna ve své profesionální praxi rozvíjet. Letošní téma a výběr lektorů nás obzvlášť těší, jelikož má blízko k loutkovému divadlu, a tedy i samotné tvorbě Divadla Drak. I proto jsme se rozhodli v letošním roce zapojit i dva členy ze souboru Divadla Drak Johanu Vavřínovou a Dominika Linku, kteří budou po celou dobu workshopu účastni v roli asistentů zahraničních lektorů,“ přiblížila koncepci letošního ročníku vedoucí produkce Divadla Drak Barbora Kalinová.
Mezinárodního rezidenčního pobytu v Draku se tento rok zúčastní třicet studentů ze tří evropských divadelních škol. Jsou jimi Akademie múzických umění v Praze, KALD DAMU, polská Akademia Sztuk Teatralnych ve Wroclavi a bulharská National Academy of Theatre and Film Arts “Kr. Sarafov ”.
Na workshopu si studenti vyzkouší, jaké jsou možnosti přístupu k objektovému divadlu od animace objektů přes dramaturgicko-režijní práci až po výpravu.
LEKTOŘI:
Ariel Doron – izraelský loutkoherec, režisér, performer a lektor
Vystudoval filmová studia na univerzitě v Tel Avivu, studoval loutkářské kurzy na School of Visual Theatre v Jeruzalémě, The Train Theatre Greenhouse Project, Puppetry School Holon a Tel Aviv a zúčastnil se několika kurzů v Institute International de la Marionnette v Charleville-Mezieres. V současné době žije v Německu a spolupracuje s např. s Maxim Gorki Theater Berlin, Theater Junge Generation Dresden, Schauburg Theater München, Staatsschauspiel Dresden, FITZ! Figurentheater Zentrum Stuttgart, Hanut 31 Gallery-Theater Tel Aviv a dalšími.
Ariel Doron je zkušený lektor, pravidelně vede mnoho různých workshopů pro divadelní instituce i univerzity, své přednášky a kurzy vedl např. v Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, UQAM Universite de Quebec a Montreal, Central School of Speech & Drama v Londýně a další.
Ve své divadelní tvorbě používá velmi málo textu a hodně hravosti, často proto, aby se vypořádal s tvrdými společenskými a politickými tématy. Jeho sólové inscenace, jako jsou ‘Boxed’, ‘Pinhas’ a’ Plastic Heroes’, byly uvedeny ve více než 35 zemích světa, získaly několik ocenění za nejlepší loutkovou/objektovou animaci, nejlepší inscenaci i ceny diváků.
Olivier Rannou – francouzský loutkoherec, režisér, performer, lektor
Olivier Rannou je umělecký ředitel souboru Cie Bakélite, který založil v roce 2005 v Rennes. Vytváří nezapomenutelné inscenace pro rodinné publikum, v nichž kombinuje prvky krutě komické s přímočarým bláznovstvím. Jeho tvorba se vyznačuje pečlivostí a precizností, kombinující divokou představivost s praktickou vynalézavostí. Pohrává si se symboly a sugestivní silou obyčejných předmětů a dokáže vykouzlit armádu pomocí tří figurek, složit celá města do kufru a proměnit prasátko ve skutečnou finanční instituci.
Vizitkou Oliviera Rannou a Cie Bakélitee je preciznost, s jakou jsou jejich inscenace strukturovány a poskládány, a důsledný přístup k dramatické prezentaci záběr po záběru inspirovaný filmem… o to lépe se daří tyto vizuální kódy podvracet v představeních jako L’Affaire Poucet, Stick-Up, The Galley, The Caravan of Horror, Invaders a Hostile.
Vedle vlastní tvorby je soubor Cie Bakélitee pořadatelem festivalové přehlídky objektového divadla Panique au Parc, který je součástí mezinárodního festivalu v Charleville-Meziéres.