Navigace

Inspirace pro učitele v době informační exploze

28. 2. 2025
Ivo Krčál

BRNO: Pozvánka na konferenci CitaKon 2025.

od 8. 4. 2025 do 9. 4. 2025

Řešíte, jak učit studenty správně pracovat s informacemi, čelit dezinformacím a efektivně využívat moderní technologie ve výuce? Přijměte pozvání na konferenci CitaKon 2025, která se koná 9. dubna 2025 v Brně a je určena všem, kteří chtějí rozvíjet kritické myšlení svých studentů a udržet krok s digitálními výzvami dnešní doby. Společnost Citace.com, která je pořadatelem konference, připravila již 6. ročník této konference a otevírá své brány nově také učitelům. Zároveň chceme podpořit citování a práci se zdroji, proto každý učitel, který přijde na konferenci, získá zdarma tištěnou knihu Citační průvodce. Kniha vyšla na sklonku loňského roku a je podrobným průvodcem nejen vytváření citací, ale obsahuje i zajímavé tipy, jak vyhledávat literaturu a pracovat se zdroji. Na konferenci nemusíte přijít sami. Do 10. 3. 2025 je možné využít akci 1+1 zdarma. Co vás na konferenci čeká? 

Program konferenčního dne

Letošní ročník přinese aktuální témata z oblasti citování, mediální gramotnosti a práce s elektronickými zdroji. Velkou pozornost budeme věnovat roli umělé inteligence ve vzdělávání – jak ji správně citovat, jaké jsou etické otázky spojené s generativní AI a jaký dopad má na akademickou čestnost.

Denně jsme bombardováni zprávami, videi a „zaručeně ověřenými“ senzacemi ze sociálních sítí, televize či YouTube. Máme ale skutečně kontrolu nad tím, co konzumujeme? Patrik Kořenář ve své přednášce odhalí, jak se fakta ztrácejí v záplavě emocí a manipulací, jak snadné je ovlivnit veřejné mínění – ať už záměrně, nebo nechtěně – a proč se falešné narativy tak snadno šíří. Tento zkušený novinář a popularizátor kritického myšlení, jenž aktuálně působí ve společnosti Seznam.cz, nabídne také praktické rady a strategie, díky nimž se můžete v nepřehledném mediálním prostoru zorientovat. Pro pedagogy to může být zajímavý návod, jak naučit studenty rozlišovat důvěryhodné informace od manipulativních.

Neméně důležitým tématem je vliv dezinformací na společnost i školství, kterému se bude věnovat Bob Kartous. Dokáže propaganda přetvořit realitu natolik, že se pravda stane pouhou iluzí? Historie ukazuje, že ano – totalitní režimy minulosti stály na lžích, které formovaly společnost k obrazu mocných. Bob Kartous ve své přednášce odhalí, jak podobné mechanismy fungují i dnes. Zaměří se na současné Rusko, ale i na vývoj v Evropě a USA, kde populismus a systematická manipulace narušují samotné základy demokracie. Jakou roli v tom hrají digitální platformy, AI a techno-oligarchové? A kam až může vést svět, ve kterém se fakta podřizují moci? Tato přednáška nabídne nejen analýzu současné situace, ale také klíčové podněty k tomu, jak se jako učitelé můžete bránit erozi pravdy ve vzdělávání.

Umělá inteligence je často vnímána jako hrozba pro pravdivost informací, ale co když nám může naopak pomoci bojovat proti dezinformacím? Peter Jančárik ve své přednášce „AI pro opatrné optimisty“ ukáže, jak lze moderní technologie využít k moderaci online diskusí, ověřování faktů a odhalování generovaného obsahu. Na příkladu Seznamu představí, jak AI pomáhá upřednostňovat kvalitní žurnalistiku před clickbaity a proč je klíčová v boji proti informačnímu chaosu. Tato přednáška nabídne nejen vhled do možností využití AI ve zpravodajství, ale také inspiraci, jak s ní pracovat ve vzdělávacím procesu.

Kromě toho se můžete těšit na příspěvek Davida Voráče, který se zaměří na proměny vzdělávání v digitální éře. Ve své přednášce ukáže, jak mohou učitelé smysluplně integrovat AI do výuky, podpořit kreativitu studentů a zvýšit efektivitu učení. Zároveň se zaměří na to, jak může AI usnadnit samostudium a pomoci při získávání nových znalostí. Vedle praktických přínosů ale upozorní i na rizika a výzvy, které umělá inteligence přináší, a nabídne způsoby, jak s nimi ve vzdělávacím prostředí pracovat.

Velmi aktuálním tématem je také citování výstupů umělé inteligence, kterému se bude věnovat Martin Krčál. Jak správně citovat texty generované nástroji jako ChatGPT? Jaké jsou etické a právní aspekty využívání AI ve výzkumu a vzdělávání? Tato přednáška nabídne jasné odpovědi na otázky, které se v akademickém prostředí stále častěji objevují.

Konference dále představí novinky ve citačních nástrojích a správě elektronických zdrojů, přiblíží problematiku citování generované AI a nabídne tipy na efektivní využití technologií ve vzdělávacím procesu.

Workshopy: praktické dovednosti pro učitele

Den před konferencí, 8. dubna 2025, se uskuteční specializované workshopy. Zájemci si mohou vybrat mezi dvěma bloky, z nichž jeden je zaměřený na mediální gramotností a druhý na problematiku open science. Workshop „Lovci pozornosti: Jak za nás rozhodují algoritmy“ vedený Patrikem Kořenářem ukáže, jak algoritmy sociálních sítí formují naše vnímání reality. Druhou část povede Peter Jančárik, který se bude věnovat gamifikaci mediální výchovy a jejímu zapojení do výuky. Změříte si síly v kvízu, který prověří vaši schopnost odhalovat manipulace, konspirační teorie i chyby lidské mysli.

Pokud vás zajímá otevřená věda, blok „Open Science a vysokoškolské knihovny“ nabídne vhled do toho, jak knihovny podporují otevřený přístup k vědeckým informacím a proč je důležité jej začlenit do vzdělávacího procesu.

Registrace na konferenci

Konference CitaKon 2025 je jedinečnou příležitostí získat aktuální informace od odborníků, sdílet zkušenosti s kolegy a obohatit své pedagogické dovednosti. Registrace je již spuštěna na citakon.cz, přihlaste se co nejdříve. Akce 1+1 zdarma na konferenci platí již jen pár dnů nebo do naplnění kapacity sálu!

Těšíme se na vaši účast a společné objevování nových přístupů ke vzdělávání v digitální době.

Sdílejte
Check icon Error icon