Navigace

Hlavní cena festivalu Spectaculo Interesse letos putuje do Španělska

7. 10. 2019
TZ/jal

OSTRAVA: Třináctý ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse zná své vítěze. Hlavní cenu festivalu získal španělský soubor Zero en Conducta Co. za inscenaci Eh Man He.

Ostravské Divadlo loutek hostilo během šesti festivalových dnů soubory ze čtrnácti zemí světa, konkrétně z Itálie, Velké Británie, Slovinska, Nizozemska, Belgie, Finska, Španělska, Kanady, Dánska, Izraele, Ruska, Polska, Německa a také z České republiky.

Tříčlenná odborná porota ve složení předsedkyně poroty Kateřina Lešková Dolenská (ČR), Marek Waszkiel (Polsko) a Martina Maurič Lazar (Slovinsko) vybírala z dvaceti tří soutěžních představení. Nakonec se porota rozhodla udělit kromě jedné hlavní ceny a tří individuálních také tři čestná uznání.

Hlavní cenu za nejlepší představení letošního ročníku porota udělila španělskému souboru Zero en Conducta, Rotativa Performing Arts za inscenaci Eh Man He s podtitulem Mechanismus duše.

Cenu náměstka primátora Statutárního města Ostrava obdržel za „intimní umělecké uchopení současného tématu“ v inscenaci Invisible Lands soubor Livsmedlet Theatre, Grus Grus Theatre ry (Finsko).

Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje získal za „plnokrevný herecký projev a za inspirativní využití loutkářských prostředků“ v inscenaci Goon: Krvavá pomsta divadelní spolek IDDQD (ČR).

Cenu ředitelky festivalu Spectaculo Interesse získala za „otevírání divácké fantazie“ inscenace pro děti Una Storia Sottosopra souboru La Baracca – Testoni Ragazzi (Itálie).

Čestné uznání obdržely tyto soubory: Divadlo Alfa (ČR) za „divadelní uchopení tématu a precizní hereckou a animační interpretaci“ v inscenaci Alfa farma, Loutkové divadlo Lublaň (Slovinsko) za „silné humánní poselství, realizované minimalistickými prostředky“ v inscenaci o dětech a pro děti Nekje Drugje a Naivní divadlo Liberec (ČR) za „vytvoření divadelního světa srozumitelného a blízkého nejmenšímu divákovi“ v inscenaci Šššš. Šššš. Hůů. Haf!.

Kromě hlavního soutěžního programu nabídlo Spectaculo Interesse na pěti různých scénách také doprovodný program – odpolední pohádky v amfiteátru, večerní koncert kapely Fekete Seretlek či odborné diskuze pod vedením loutkáře Michala Drtiny s názvem LoutKEC. Speciálním hostem letošního ročníku bylo Divadlo bratří Formanů, které ostravskému publiku představilo svůj nejnovější projekt s názvem Deadtown. Jejich divadelní stan v podobě velké dřevěné „boudy“ navštívilo v průběhu pěti večerů víc než tisíc dvě stě diváků.

Třináctý ročník festivalu Spectaculo Interesse, největší loutkářské události v Česku, nabídl výběr toho nejzajímavějšího, co se za poslední dva roky v loutkářském umění objevilo a dle slov předsedkyně poroty Kateřiny Leškové Dolenské, která v závěrečném vyjádření oceňovala pestrost dramaturgického výběru, byla nabídka široká jak užitými vyjadřovacími prostředky a tématem, tak i různorodým zacílením na publikum.  

 

ZÁVĚREČNÉ VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY KATEŘINY LEŠKOVÉ DOLENSKÉ:

Porotě 13. ročníku mezinárodního festivalu Spectaculo Interesse, v níž jsem zasedala společně se svými báječnými kolegy Martinou Maurič Lazar ze Slovinska a Markem Waszkielem z Polska, připadl nelehký úkol.

V hlavním, tedy soutěžním, programu se objevilo celkem 23 různorodých inscenací, které se odlišovaly nejen vyjadřovacími prostředky a pochopitelně i zvoleným tématem, ale také zacílením, pro jaké publikum vznikly. A to v rozptylu inscenací pro nejmenší diváky od jednoho roku, přes inscenace pro předškoláky, pro děti mladšího i staršího školního věku, až po tituly pro dospívající i dospělé.

Ta obrovská pestrost a mnohost, jak prostředky loutkového divadla něco sdělit je pokaždé fascinující. Vidět, co tvůrci vymysleli, kam dál ve svém uměleckém hledání došli, či k jaké tradiční formě se navrátili. Nedá se v této souvislosti než oprášit a mírně modifikovat starý dobrý bonmot z filmu Forrest Gump, že nikoli život, ale loutkářský festival, ´je jako bonboniéra a nikdy nevíš, co ochutnáš´.

Naše porota tedy celý týden pečlivě ochutnávala a své úvahy o adeptech na festivalová ocenění jsme se nakonec pokusili rozdělit právě podle věkového zacílení jednotlivých inscenací. Ani tak to však nebyla práce lehká. Festivalová dramaturgie nám totiž připravila hotovou degustační smršť.

Přesto se nám v programu nějaké spojnice a styčné body, ať už formální nebo obsahové, nakonec podařilo nalézt. Předně jsme s velkým povděkem kvitovali, že velkému množství tvůrců není lhostejné, co se děje v současném světě, a seznamují publikum napříč věkovými kategoriemi se svým humánně-apelativním poselstvím. Často se vyskytlo téma migrace, hledání nové identity v jiné kultuře, ztráty domova, vykořenění a samoty, v programu se objevila také inscenace s ekologicky burcujícím poselstvím. Je zřejmé, že loutkové divadlo rozhodně není vhodné jenom k převyprávění pohádek pro obveselení dětí, jak si ale většina společnosti bohužel stále myslí.

Sdílejte
Check icon Error icon