“Představa o tom, že malířství, které se pohybuje v abstraktních či abstrahovaných polohách, nemůže mít ostrý politizující, sociální a kritický apel, je od začátku existence tohoto moderního způsobu umělecké tvorby lichá,” říká k tomu kurátor výstavy Martin Dostál a dodává: “Naopak, nepředmětné vyjadřování se stávalo terčem společenské a umělecké kritiky; totalitní systémy se pak báli abstrakce jak čert kříže.” Jakub Švéda, syn malíře a člena seskupení 12/15 Tomáše Švédy, si je toho vědom, a jeho dílo je originálním důkazem toho, že abstrakce může být nositelem znepokojivých signálů. Barevné skvrny, typické pro Jakubův malířský výraz, se pojí se strukturami i s asamblážovanými objekty, autor zapojuje do svých obrazů také znaky, reklamní aluze, krátké nápisy, shluky písmen. Znepokojení, které z díla Jakuba Švédy cítíme, je ovšem důkazem, že i abstraktní umění se může podílet nad (možná marnou) snahou zachránit si lidskou kůži na naší okysličené planetě. May Day je signál v nouzi, který vysílají piloti ve velkých nesnázích, Jakub Šváda podobný signál vysílá svojí výstavou v Černé labuti.
Expozice je přístupná do 27. října po předchozí domluvě každý den mezi 10 a 17 hodinou.
Galerie Černá labuť se nachází v osmém patře budovy Na Poříčí 25 a kromě výstavního programu nabízí i stylové pohoštění a unikátní výhled na Prahu. Více informací na www.cernalabut.cz.
Jakub Švéda se narodil roku 1973, žije a pracuje v Praze. Vystudoval Střední odbornou výtvarnou školu Václava Hollara v Praze, AVU absolvoval v roce 2001 v ateliéru vizuální komunikace profesora Jiřího Davida. Studoval také na Scuola di Brera v Miláně a San Francisco Art Institute. Vystavoval na řadě míst u nás i v zahraničí, jeho díla mají ve sbírkách CBK collection Dordrecht v Holandsku, GASK Kutná Hora, brněnská Wannieck Gallery, Galerie Klatovy/Klenová nebo Galerie umění Karlovy Vary.
Zdroj: Ing. Anna Vašátková, SMART Communication