Začíná výstava fotografických děl dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí s názvem Můj svět. Čtyřiadvacet vybraných snímků, zachycujících svět sociálně vyloučené lokality očima dětí z Krásné Lípy a Šluknova, mohou návštěvníci vidět od dnešního dne do příští soboty (20. února–2. března) ve smíchovské 400 ASA Gallery v Praze. „Společně se spolkem 400 ASA jsme se rozhodli dát těmto dětem prostor se vyjádřit, být kreativní, poznat něco nového poznat a inspirovat se, a to prostřednictvím fotografie,“ uvádí Žofie Látalová z obecně prospěšné společnosti Nová škola, která výstavu koordinuje. Fotografie vznikly v rámci fotografických dílen pod hlavičkou projektu Džas dureder, v překladu z romštiny Jdeme dál.
Spolu s Karlem Cudlínem a Martinem Wágnerem ze spolku 400 ASA tyto dílny vedl i Jan Mihaliček, který k tomu říká: „Naše dílny nebyly jen o technice fotografování, ale především o poznávání, objevování a setkávání. Každý z nás představil jiný pohled na svět a dal účastníkům možnost vidět své okolí novýma očima.“ Zapojené děti se během sedmi workshopů učily pracovat se světlem a stínem, vyzkoušely si portrétní fotografie nebo makrofotografie. Vyrobily si také vlastní aparát, který zachycuje obraz na fotografický papír, tzv. cameru obscuru. „Zkoumaly svět kolem nich z dálky i zblízka. Přemýšlely o tom, jak se jejich svět mění v čase. Tato výstava je to svědectvím o tom, jak tyto děti vidí svůj svět,“ dodává fotograf.
Některé rodiny dětí, jejichž fotografie jsou v nyní v pražské galerii k vidění, se potýkají s problémy v oblasti bydlení nebo jsou oběťmi obchodníků s chudobou. A velmi často na ně dopadají negativní vlivy života v odlehlých a strukturálně zatížených částech Česka, jakou Šluknovsko je. „Necítí přijetí většinové společnosti, ve škole zažívají spíše neúspěch. Pro motivaci dítěte ‚jít dál‘ je přitom právě toto zásadní. Prostřednictvím těchto dílen a této výstavy jsme těmto dětem chtěli dát možnost obojí zažít,“ vysvětluje koordinátorka akce. „Výstava je důkazem toho, že i děti žijící v takto náročných podmínkách nám mají hodně co říci,“ uzavírá Látalová.
Romský název projektu „Džas dureder“ znamená v češtině „jdeme dál“. Vychází z přesvědčení, že pro motivaci jakýchkoliv dětí a tedy možnost „jít dál“ je třeba, aby zažívaly úspěch a cítily přijetí. Romské a další sociálně znevýhodněné děti však zažívají ve škole od počátku školní docházky často pravý opak. V rámci projektu proto navazujeme na dlouholeté zkušenosti Nové školy, o. p. s., že při dostatečné podpoře dětí v přípravě na školu ve školním i domácím prostředí a při dostatečné, vstřícné a respektující komunikaci s jejich rodiči, je možné to zvrátit. Tím se úměrně zvyšuje motivace dětí k práci ve škole a k setrvání ve vzdělávání. V rámci projektu se tak podařilo zorganizovat i workshopy s fotografy spolku 400 ASA, jejichž cílem nebylo naučit starší žáky profesionálně fotit, ale seznámit je se základy řemesla a zajímavými osobnostmi, které jim pomohou znázornit svět kolem nich prostřednictvím fotografie. Žáci si vyzkoušeli dlouhodobější systematickou práci směřující ke konkrétnímu a hmatatelnému cíli.
Obecně prospěšná organizace Nová škola od roku 1996 u nás podporuje inkluzivní vzdělávání menšin, cizinců či jinak sociálně či kulturně znevýhodněných dětí a mládeže. Stála u zrodu zavádění romských pedagogických asistentů do ZŠ. Asistenty nadále podporuje prostřednictvím akreditovaných kurzů a projektů. Usiluje o koncepční řešení otázek spojených s inkluzivním vzděláváním – je členem ČOSIV (České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání). Více na www.novaskolaops.cz.