Testovací příspěvek
ČR: Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten vydal na začátku prosince interaktivní encyklopedii barokního divadla nazvanou Let’s baROCK! Kniha…
PRAHA: Šest silných příběhů, které vidělo přes tři sta diváků. Festival DIVUFEST otevřel složitá témata, která rezonují napříč českou společností. Není proto divu, že vystoupení měla velký ohlas. Festival vtáhl do děje i diváky, kteří se zapojili do diskuzí či přímo do představení.
DIVUFEST proběhl poslední listopadový víkend v Kampusu Hybernská/Hyb4City. Šest vystoupení se věnovalo tíživým tématům, ale nabídlo i možnosti jejich řešení. Kromě kyberšikany či domácího násilí otevřela představení i problematiku rozvodů nebo sebevražd. Díky diváckému zájmu a intervencím do děje, se každý z příběhů protáhl a po skončení představení probíhaly diskuze mezi herci a diváky.
Festival uvedl následující představení a divadelní soubory:
– RODINOU VŠE ZAČÍNÁ – Ateliér Divadlo a výchova, JAMU, Brno
– ODCHODEM TO NEKONČÍ – Divadlo 2na3, FHS UK, Praha
– SMEČ – OSUd, Katedra sociální pedagogiky OSU, Ostrava
– TO BUDE DOBRÝ – Divadlo 2na3, FHS UK, Praha
– SRANDA, NE?! – Katedra sociální pedagogiky MU, Brno
– DEN PODLE JŮLIE – Divadlo 2na3, FHS UK, Praha
Zkušenosti norských lektorů
Festival provázely jedinečné workshopy pod vedením vynikajících norských lektorů. Zájemci se tak například dozvěděli o nových způsobech vedení divadla, anebo si rozšířili řadu technik, které lze při práci s neherci v rámci divadla používat. Workshopy měly obrovskou odezvu mezi soubory, které se v České republice divadlu utlačovaných věnují.
(Ne)dovolat se pomoci
„DIVUFEST nabídl možnosti jak přemýšlet o palčivých tématech a jejich řešení bez ohledu na to, jestli šlo o kyberšikanu, domácí násilí či jiná složitá témata,“ říká odborná garantka projektu Divadla utlačovaných Dana Moree z FHS UK a dodává: „Snaha o problémech mluvit je patrná napříč generacemi, profesemi či pohlavími. To, že se lidé chtějí intenzivně podílet na řešení nastolených témat, je ale i znepokojující. Znamená to, že společnost čelí řadě problémů, kdy se jednotlivci nemohou dovolat pomoci. A potřebují to světu vzkázat – například i s pomocí divadla, které umožňuje nahlédnout kousek reality v její syrovosti a pravdivosti.“
O Divadle utlačovaných
Jde o metodu, která umožňuje pojmenovat a ukázat situace, jež často zůstávají skryté prostě proto, že se dějí lidem, kteří jsou ve společnosti méně vidět. Divadlo se pak stává jazykem, který nám umožňuje situace „pojmenovat“ a společně také hledat možnosti, jak je změnit.