<p>PRAHA: Divadlo Kámen je známé především důsledností, precizností, minimalistickými postupy. Zabývá se ovšem i opačnou stranou mince – improvizací. Výsledkem hledání v tomto směru byly už dvě inscenace, nyní se připravuje třetí a improvizace bude mít opět mírně jinou formu.</p> <p>Tentokrát se režisér Petr Macháček a členové divadla rozhodli své bádání opřít o příběh antické tragédie v kombinaci s vyprávěním, přednesem a činoherním provedením.</p> <p> Vyústěním prvního směru divadelní improvizace byla inscenace Eéliška kolem, kterou divadlo představilo v listopadu 2009 a s určitými pauzami ji soubor uvádí dodnes. „Improvizované noční setkání s palčivou hubenou rodinnou historií nad prázdným stolem a několika židlemi“ je postavené na předem vytipovaných charakterech a prostředí, ve kterém se děj pro daný večer odehrává. Vedle těchto dvou aspektů a předem nastíněných scén spějících až ke stěžejnímu bodu celého představení, tedy setkání s jakousi E, je veškerý obsah a herecké pojetí spontánní.<br />
„Eéliška je improvizace ´jazzového typu´. Šest herců má připravené standardy situací a všichni mají na papíře k dispozici pokaždé jiné akordy a pokaždé jiné aranžmá. Ani jedno není naprosto závazné, ale standardy, akordy i aranžmá tvoří základ, nad nímž se improvizuje. Se standardy, akordy a aranžmá je možné i při improvizaci (a v jistém smyslu zvláště při ní) vytvořit určitý rytmus a pohybovat se neznámou krajinou sice tápavě, ale přece jen určitým směrem,“ vysvětluje autor a režisér Petr Macháček.</p> <p> Další forma improvizace se pak objevila ve hře Ras al Chajma, kterou divadlo hraje od dubna 2011. Zde se do precizního a přísně minimalistického divadelního ztvárnění promítá improvizované vyprávění spolupracující s pevně danou a živě prováděnou soudobou vážnou hudbou.</p> <p> Nyní se Petr Macháček a Divadlo Kámen snaží svou improvizaci rozvíjet a posouvat dál prostřednictvím Aischylova Agamemnóna. Snaží se zde spojit osobní uchopení vyprávění antického příběhu, čtení textu tragédie a improvizaci v různých podobách – slovní, prostorové, pohybové, zvukové. „V Agamemnónovi máme jednu zásadu: při improvizaci se nijak nevztahovat k antickému příběhu, který vyprávějí nebo ilustrují další složky představení. Improvizujeme zásadně o něčem jiném, ale samozřejmě věříme, že naše většinou všední příběhy se s tragédií propojí. Dokonce si myslíme, že se nemohou nepropojit,“ dodává Petr Macháček.</p> <p> Výsledky nového improvizačního experimentu chce Divadlo Kámen představit ještě do konce roku 2013.</p> <p>www.divadlokamen.cz<br />
www.divadlokamen.blogspot.cz</p>