Čvrtina diváků je z kraje
<p>Pardubický kraj podpořil v letošním roce příspěvkové organizace pardubické divadlo a filharmonii, jejichž zřizovatelem je město…
PRAHA: Mistrovství Evropy dechových hudeb, které je šampionátem ve správném hraní české a moravské dechovky, se uskutečnilo letos v červnu (26. – 28. 6 . 2009) v Praze. Bylo to poprvé, kdy se tato prestižní událost konala v České republice a nutno konstatovat, že se vyznačovala nejen vynikající hudební kvalitou soutěžících orchestrů, ale i skvělou organizací.V jubilejním 10. ročníku neměla mezinárodní porota díky mimořádně kvalitním hudebním výkonům jednoduchou práci.
„Víkendová akce, které se zúčastnilo téměř 5000 návštěvníků z celé republiky, ale i z různých koutů Evropy, se zcela jistě stala významným dramaturgickým přínosem také pro rozvoj kulturního života hlavního města Prahy,“ říká Václav Hlaváček, hlavní organizátor akce a prezident Sdružení dechových orchestrů ČR. S jeho tvrzením ovšem nekoresponduje epizoda ze slavnostního přijetí členů mezinárodní poroty, zástupců pořadatelů a člena CISM na Staroměstské radnici v úvodu mistrovství. Původně se všem jmenovaným významným hostům mělo dostat přijetí u primátora hlavního města Pavla Béma, který převzal nad ME záštitu. Situace se změnila a primátora měl zastoupit radní pro kulturu Milan Richter. Pár minut před přijetím zrušil svoji účast i pan radní a poslal za sebe „záskok“ v podobě předsedy kulturního výboru. Škoda…
Dodejme, že ME proběhlo za finanční podpory ministerstva kultury, hlavního města Prahy, Městské části Praha 7, Nadace Život umělce, Hudební nadace OSA a řady dalších partnerů. Záštitu nad Mistrovstvím Evropy převzali – předseda vlády ČR, předseda PSP ČR, ministr kultury, již zmíněný primátor hlavního města Prahy, starosta Městské části Praha 7 a zástupce CISM, mezinárodní organizace dechové hudby.
Václava Hlaváčka se ptáme:
Můžete vysvětlit, co si máme představit pod pojmem správné hraní české a moravské dechovky?
Správné či nesprávné hraní české a moravské dechovky se týká především způsobu hraní: správného frázovaní, dynamiky, rytmu a tempa a především hudebního výrazu. To u orchestrů ze zahraničí není až tak běžné. Ty především poslouchají nahrávky našich kapel a pak se snaží jejich styl kopírovat. Pochopitelně, že u nás hrají jinak kapely na Moravě a jinak v Čechách. Proto jsou i ve výběru povinných skladeb pro mistrovství jak skladby českých, tak i moravských autorů. Na porotě potom je, aby výkony ohodnotila.
Zmiňte se, prosím, podrobněji o samotném mistrovství a o jeho historii
V jiných ročnících ME jsou zařazeny i skladby zahraničních autorů. Spíš tedy převažují. Nutno ale říci, že dechovka se rozšířila v německy mluvících zemích především díky Ernstu Moschovi. To byl legendární kapelník a nakladatel, který začal někdy kolem roku 1950 do Německa vozit díla našich autorů. Podařilo se mu je natočit a se svou kapelou produkovat. Jeho styl byl ale výrazně jiný. Především měl v kapele jiné nástrojové obsazení než se běžně užívá u našich orchestrů. Celkový počet hudebníků byl 25 což mu umožnilo docílit úplně jiný zvuk. V mnoha skladbách změnil frázování apod. a jednotlivé písničky pak vypadaly úplně jinak. A protože pocházel od Chebu, dostal celý styl název „Egerläder“. A to bude asi věčným jádrem sváru, protože německy mluvící země považují tento styl hraní za „správné hraní české a moravské dechovky“. Náš pohled na věc je samozřejmě odlišný. Už jen proto, že běžné obsazení našich kapel je do 15 hudebníků. Celé ME si vymyslel Freek Mestrini, který hrával na křídlovku právě u Ernsta Mosche. Dnes je sám autorem mnoha skladeb, a ty samozřejmě prosazuje do repertoáru jak jednotlivých kapel, tak i jako povinné skladby ME. První ročník se konal v Holandsku v roce 2001. Tam vlastně vznikla i porota složená z kamarádů Freeka Mestriniho. Je tedy jasné, že to byl především „kšeft“ pro autory, kteří jsou v porotě a mají i svá nakladatelství. Poslední tři roky ovlivňuje celé mistrovství CISM – mezinárodní organizace sdružující dechové orchestry. Její hudební komise dala celému mistrovství trochu jinou formu a teprve v letošním roce to bylo opravdu česko-moravské. Žádosti o pořadatelství se dávají s velkým předstihem. My jsme tak učinili v roce 2005. Rok poté se rozhodovalo, kdo pořadatelství získá. Ve hře byla Praha a Antverpy a pořadatelství jubilejního 10. ročníku nakonec získala Praha.
Můžete srovnat ten „náš“ letošní ročník s minulým?
V roce 2008 se konalo ME v Holandsku, kam se přihlásilo pouze 12 kapel. Celé mistrovství bylo pojato spíš jako společenské setkání, organizace skřípala; nikdo z kapel pořádně nevěděl, co se bude dít, kde se soutěží, kde hraje apod. Kapely měly ke koncertování malý prostor pro cca 200 posluchačů a sezení připraveno pro padesátku šťastlivců. Co se týče financí, tak v roce 2008 stálo uspořádání mistrovství cca 30 000 eur. Největší položka 12 000 eur byla vydána za pronájem koncertní haly pro soutěžní vystoupení orchestrů v Enschede. Nutno ale podotknout, že Enschede je malé město a vše je samozřejmě levnější. Veškeré pronájmy a služby v Praze jsou, bohužel, o úplně jiných částkách. Ve vší skromnosti musím říci, že s Prahou se ME v Holandsku nedalo vůbec srovnat. Prostředí Křižíkovy fontány, ale i další místa, kde se kapely prezentovaly, poskytovala pro všechny určitě krásný zážitek. Potvrzuje to i velká návštěvnost. Zahraniční návštěvníci, s kterými se známe (ať už z Holandska, Švýcarska či Německa) nevěřili, že jsme schopni něco takového zorganizovat.
Pro úplnost V. Hlaváček ještě uvádí že:
– ME pořádalo Sdružení dechových orchestrů ČR, NIPOS – Artama Praha, Umělecká agentura Briva a dechový orchestr Krajanka. Partnerem akce bylo Folklorní sdružení ČR,
– se přihlásilo celkem 60 orchestrů (22 z ČR + 38 ze zahraničí) a na základě posouzení zaslaných nahrávek a doporučení národních svazů bylo do soutěže vybráno 15 zahraničních a 10 domácích kapel,
– absolutním vítězem se stala Straňanka z České republiky, druhé místo získala kapela Lublaska ze Švýcarska, třetí se umístila Die Original Fenntaler Musikanten z Holandska,
– na propagaci vydali organizátoři 325 000 Kč a recipročně využili další možnosti v celkové hodnotě téměř 1 000 000 Kč,
– v období čtyř měsíců bylo otištěno 175 článků týkajících se ME, regionální stanice Českého rozhlasu a radia Jizera a Jih odvysílaly celkem 368 třicetivteřinových reklamních upoutávek na ME,
– posluchači slyšeli dvacet hodin živé hudby v podání 26 českých i zahraničních kapel a celou dvoudenní akci natáčelo vydavatelství Česká muzika, které připravuje vydání DVD,
– a že organizace příštího ročníku se ujme Rakousko.
Ludmila Kučerová