Navigace

Borbála Dobozy – maďarská cembalistka ve službách české hudby

7. 2. 2020
Martina Fialková

ČR-MAĎARSKO: Vždy je zajímavé slyšet vzahraničí něco zčeského hudebního odkazu vpodání tamních umělců. Ktěm, kdo neúnavně propagují perly české hudby ve své zemi a jinde po světě, a propagují jej i dalšími formami, patří maďarská cembalistka Borbála Dobozy. Na svém nedávném koncertě ve Starobudínské besedě vBudapešti představila publiku české skladatele Jiřího Antonína Bendu, Leopolda Koželuha a velmi málo i doma uváděného Josefa Antonína Štěpána

V zaplněném sále Starobudínské besedy tato vynikající interpretka uvedla recitál s převážně českým programem i přiměřeně obsáhlým průvodním slovem ke každému skladateli. Životy a tvorbu těchto českých mistrů pozdního baroka a raného klasicismu připomněla v souvislostí s jejich současníky Haydnem a zejména Mozartem, který si – jak dokládá jeho dopis otci – konkrétně Bendovy tvorby velice vážil.

Za svým nádherně znějícím nástrojem se Borbála Dobozy následně ponořila do suverénní interpretace skladeb, pro které dokázala najít obdivuhodný výraz. Své přesné vyznění měl každý tón, každá fráze, posluchači mohli obdivovat nejen techniku, ale i všechny jemné nuance nálad, které skladatelé do svých skladeb vložili a které mohou zůstat při rutinní interpretaci utajené. Stejně bravurním způsobem pak recitál zakončila skladbami Carla Phillipa Emanuela Bacha a Josepha Haydna. Za tuto skvělou propagaci i u nás nepříliš často uváděných českých skladatelů ve světovém kontextu patří Borále Dobozy velká poklona.

Interpretka má vřelý vztah k české hudbě od dob studií. Několik let strávila v Praze jako žákyně světově proslulé cembalistky Prof. Zuzany Růžičkové a naučila se výborně česky. Od těch dob českou hudbu uvádí velice často a zejména Jiří Antonín Benda se pro ni stal zásadním autorem – vedle hudby J. S. Bacha, jehož je doma i v zahraničí vyhledávanou interpretkou. Hudbě a osobnosti J.  A.  Bendy se věnuje soustavně a v roce 2014 vyšla tiskem v Maďarsku její habilitační práce, jejímž byl J. A. Benda tématem. Kromě toho se v práci  věnovala v širších souvislostech i vývoji české hudby před dobou barokní, z níž pozdější skladatelé vycházeli, a ve zkratce představila i další české skladatele Bendovy doby. Významný je fakt, že je to zřejmě jediná takto podrobná práce o tomto českém skladateli, a je tedy třeba maďarské umělkyni poděkovat. (Kniha vyšla ve stejném maďarském nakladatelství následně i ve výborném českém překladu Roberta Svobody a je k zapůjčení v Městské knihovně v Praze.)

https://search.mlp.cz/cz/titul/jiri-antonin-benda-a-jeho-sonaty-pro-cembalo/4395749/

Borbálu Dobozy mělo české publikum možnost slyšet i v rámci cyklu Hudba bez hranic v roce 2014 v pražském Maďarském kulturním středisku a opět v roce 2016 jako sólistku se souborem Martinů Strings Prague pod vedením Jaroslava Šonského. Těšíme se, že se s jejím uměním znovu setkáme i u nás. Za pozváni na koncert do Budapešti a milou a jako vždy dokonalou péči bych ráda poděkovala spolku Bohemia z Budapešti a jmenovitě pracovité Evě Molnárové.

Více o Borbále Dobozy v rozhovoru, který již dříve vznikl pro tištěný časopis Harmonie, ale převzal jej také internetový Český dialog.

http://www.cesky-dialog.net/clanek/5923-borbala-dobozy-osudem-se-ji-stala-ceska-hudba/

Sdílejte
Check icon Error icon