„Každý z nás se zajisté setkal s úslovím „Nedívej se na svět černobíle.“ Jsou to ale právě ty nejjednodušší premisy, které často podněcují k rozsáhlému dialogu a inspirují ty nejhlubší pohnutky lidského vnímání“, představuje výstavní projekt kurátorka Tereza Svobodová. Právě tato dualita je výchozím bodem pro pokračující prezentaci bohatých keramických sbírek Alšovy jihočeské galerie v Bechyni. V nové expozici „ČERNOBÍLÉ: Nic není a přitom je představí AJG sympoziální i zakoupená díla napříč časem až po nejnovější sbírkové přírůstky. Všechny do jednoho vyzývají svým zpracováním, použitým materiálem a motivy k zamyšlení, na jaký konec spektra je lze umístit, a zdali nakonec neskončí v pomyslné „šedé zóně“.
„Princip duality a vzájemného doplňování je reflektován ne pouze ve výběru kontrastních glazur a bílého porcelánu či póroviny, rovněž je zohledňován v instalacích, které dokáží prezentovat jak svůj vlastní význam, tak zároveň neodmyslitelně odrážet své protějšky a společně harmonizovat celý prožitek,“ přibližuje výstavu kurátorka Tereza Svobodová.
Zastoupení autoři čítají stálice české keramické scény jako Václav Šerák, Pravoslav Rada, Ladislav Švarc, Václav Dolejš, Pavel Knapek, Lisbeth Bartošová a Zdena Fibichová. K jejich jin komplementuje jang významných zahraničních umělců jako Aisaku Suzuki, Renate Hahn, Magdalena Winiarska-Gotowska, Klaus Schultze, John Kudlacek, Marion Weiβ-Munk a Bingül Başarir.
Keramika jako materiál současného umění a zkoumání mediálních přesahů je pak tématem 29. ročníku Mezinárodního sympozia keramiky, jehož vyústěním je výstava děl Mimo kruh / Off-centre.
Myšlenka podpory a propagace volné keramické tvorby byla pro mezinárodní setkání v Bechyni podstatná již od jejich založení v 60. letech minulého století.
„V této tradici pokračuje i letošní sympozium, které zároveň skrze díla šestice umělců a umělkyň představuje aktuální tvůrčí přístupy vycházející z vnitřní logiky materiálu, reflektující jeho kulturně historické kontexty a neobávající se kritičnosti k vlastnímu médiu. Výstava je tedy nejen vystoupením ze zažitých hranic oboru, ale také ukázkou toho, jaké možnosti keramika nabízí v rámci současného umění“, doplňuje ředitelka sympozia Eva Pelechová.
Na výstavě Mimo kruh budou k vidění díla italského účastníka Benátského bienále z roku 2017 Salvatora Arancia, japonského umělce Naa Matsunagy, který ve své tvorbě kombinuje keramickou hlínu se dřevem a malbou. Hlína v tvůrčím procesu umělce Marca Chiandettiho figuruje jako stěžejní materiál. Jeho dílo je ovlivněné procesem tvorby a zároveň má konkrétní sociálně-politický přesah.
Na sympoziu jsou zastoupeny i tři umělkyně. Ivana Králíková žije ve Švédsku a používá hlínu v rámci svých experimentálních i sociálně-kritických projektů. Mexická umělkyně Jimena Mendoza ve své objektově orientované tvorbě propojuje odkazy na ikonografii, literaturu, mytologii, vizi a představy o vesmíru. V performativních dílech Barbory Dayef se hlína objevuje zejména v surovém nevypáleném stavu, kdy slouží jednou jako přikrývka pro performera, jindy jako prostředek pro vznik antického sloupu s ručně vyrytými kanelurami.
Měsíc společného tvoření umělců na Střední uměleckoprůmyslové škole v Bechyni odstartoval 16. července a vyvrcholí 14. srpna vernisáží výsledných uměleckých děl.
Obě výstavy AJG a MSK budou pro návštěvníky přístupné od 15. 8. 2021 do 10. 1. 2022, v nově otevřených výstavních prostorách Mezinárodního muzea keramiky v Bechyni (Novodvorská 301, Bechyně).
AJG:
MSK:
http://www.sympozium-bechyne.com/
Projekt „Rekonstrukce objektu pro Mezinárodní muzeum keramiky, Novodvorská 301, Bechyně“, reg. č. CZ.06.3.33/0.0/0.0/17_099/0007859 je podpořen Evropským fondem pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a Ministerstvem pro místní rozvoj.