V nové inscenaci si Ollé pohrává s myšlenkou vězení: každá situace a každé místo v opeře je metaforou zkažené společnosti a toxické atmosféry, které Kateřinu obklopují a vedou ji na zoufalou cestu plnou ztrát. Kateřina představuje ideál ženy, který se mění v metaforu nedosažitelné budoucnosti někoho, kdo má dávat život, ale nakonec je zdrojem smrti. Žena podrobená tradičnímu patriarchálnímu systému a uvězněná v neměnné rodinné struktuře s ženskou sexualitou redukovanou na plození dětí. Opera, která před devadesáti lety odvážně prolomila nové hudební hranice, vyniká v Barceloně výtvarným pojetím. Scénograf Alfons Flores pokryl jeviště bazénem s kapacitou 10 000 litrů, právě ve vodě Kateřina zemře ve snaze konečně uniknout svému poníženému životu. „Pojetí Šostakovičovy opery je v Barceloně opravdu velkolepé. Inscenačnímu týmu se, myslím, podařilo nastudovat operu tak, aby dokázala oslovit současné publikum a přitom neztratit nic z její naléhavosti, hloubky a emocí,“ dodává Pavel Černoch. Opera Lady Macbeth Mcenského újezdu bude v Barceloně uváděna až do 7. října.
V polovině října vydává Pavel Černoch sólové album Smetana Arias, které nahrál společně s Českou filharmonií a dirigentem Tomášem Netopilem. V listopadu vystoupí Pavel Černoch společně s Pražským filharmonickým sborem v Kostele sv. Šimona a Judy a v prosinci jej pak čeká koncert v newyorské Carnegie Hall, opět po boku Pražského filharmonického sboru. V příštím roce zamíří například do Bavorské státní opery v Mnichově nebo do Státní opery ve Vídni.
Více informací na www.pavelcernoch.cz a www.liceubarcelona.cat.
Pavel Černoch patří k nejvyhledávanějším tenoristům současnosti. Kritici vyzdvihují hebkost, jemnost i tvárnost jeho hlasu a oceňují také jeho herecký talent, díky němuž přesvědčivě ztvárňuje složité operní charaktery, jako jsou Laca v Janáčkově Její pastorkyni, Princ ve Dvořákově Rusalce či Cavaradossi v Pucciniho Tosce. Na mezinárodní scéně na sebe upozornil debutem v Bavorské státní opeře v Mnichově v roce 2009 jako Števa v Její pastorkyni a od té doby je pravidelně zván do předních evropských a světových operních domů, jako jsou Teatro alla Scala v Miláně, newyorská Metropolitan Opera, Staatsoper Unter den Linden a Deutsche Oper v Berlíně, Staatsoper v Hamburku, Opernhaus Zurich, Královské divadlo La Monnaie v Bruselu, Opéra National v Paříži, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Nizozemská národní opera v Amsterdamu, Královská opera v Covent Garden v Londýně či Theater an der Wien v rakouské metropoli. Jeho první letošní premiérou bylo nové nastudování Rusalky v berlínské Staatsoper Unter den Linden.
Renomé si získal v rolích italského, francouzského a slovanského repertoáru, například jako Alfredo v La Traviatě, Gabriele Adorno v Simonu Boccanegrovi, Don Carlos, Rodolfo v Bohémě, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don José v Carmen, Lenský v Evženu Oněginovi, Števa i Laca v Její pastorkyni, Albert Gregor ve Věci Makropulos, Boris v Kátě Kabanové, Princ v Rusalce či Jeník v Prodané nevěstě a dalších.
Jako sólista vystupoval se špičkovými orchestry, jako jsou Birmingham Symphony Orchestra či Boston Philharmonic Orchestra, účinkoval na BBC Proms nebo na festivalech v Bregenz, Salcburku či v britském Glyndebourne. Mezi dirigenty, se kterými Pavel Černoch doposud spolupracoval, patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Simon Rattle, Andris Nelsons, John Eliot Gardiner, Charles Dutoit, Jiří Bělohlávek nebo Jakub Hrůša.
Základy jeho celoživotního propojení s hudbou položilo účinkování v dětském sboru Kantiléna. Na brněnské JAMU vystudoval hudební management a za svým pěveckým snem poté odešel do zahraničí. Hned v úvodu své pěvecké dráhy se seznámil s pedagogem Paolem De Napoli, který se mu stal celoživotním mentorem a učitelem.
Pavel Černoch je ambasadorem Roku české hudby, který probíhá celý rok 2024. Tradice oslav české hudby se ve čtyřkových letech koná pravidelně již od roku 1924 a jejím cílem je vyzdvihnout význam českých skladatelů a interpretů pro domácí i zahraniční kulturní prostředí.