Světová premiéra hry Souhlas (Consent) se uskutečnila v Národním divadle v Londýně v dubnu 2017 ještě před globálním propuknutím fenoménu MeToo na sociálních sítích. „Nině Raine se podařilo mistrně vystavět moderní klasiku. Hra Souhlas ji spolu s jejím hitem Kmeny vystřelila do první ligy britských dramatiků,“ upozorňuje dramaturgyně Klára Špičková.
„Těší mě, že plzeňská činohra opět uvádí současné světové dílo, kterým oceňovaná anglická inscenace Souhlas bezesporu je. V této hře rezonuje aktuální problematika – tematika souhlasu v oblasti sexu i otázka, kde leží hranice mezi pravdou a lží. Dnes se setkáváme každodenně v médiích s tím, že se často stírá hranice mezi obětí a viníkem, a nejistota je vlastně naší jedinou jistotou,“ dodala Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Hra je zasazena do právnického prostředí, do světa, v němž nehraje roli pravda, ale ten nejpřesvědčivější argument. Ve středu dění stojí kamarádi, kteří si myslí, že to, co řeší u soudu, by se jim nikdy nemohlo stát. „Může to působit jako temná hra, ale znásilnění je startující motor toho, co rozjede hlavní zápletku mezi jednotlivými postavami, špičkovými právníky, kteří za léta praxe postrádají empatii. Právě jejich cynismus vyvolává vtipné situace, i když humor v této konverzační tragikomedii je samozřejmě černý,“ říká režisér inscenace Adam Doležal. Klára Špičková ještě upřesňuje, že hra pracuje s různými úhly pohledu, neustále mění pohled na to, jak určitou věc můžeme interpretovat či argumentovat. „Kde je vlastně ta pravda? Nina Raine nám odpověď nenabídne, nechává na divácích, aby se sami rozhodli, kdo je v této hře vinen a kdo obětí,“ říká Špičková.
Hlavním tématem hry je, co se považuje nebo co by se mělo považovat za souhlas. „Myslím, že je důležité mluvit o souhlasu k sexu. Když se totiž něco zvrtne – a sex je oblast velmi nepřehledná – pokud je někdo znásilněn, následky mohou být ničivé a dlouhodobé. Snad můj jediný předsudek byl ten, že ne všechny ty ženy byly znásilněny. Až po napsání hry, kdy mi tolik lidí vyprávělo o svých zkušenostech, jsem si uvědomila, že opak je pravdou,“ nechala se slyšet Nine Raine. (The Play Podcast – 024 – Consent by Nina Raine, In: YouTube [online]. 19.08.2021.)
Scénu navrhl Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá Oldak, hudbu složil Petr Zeman. Stejný inscenační tým společně s režisérem Adamem Doležalem vytvořil pro plzeňský činoherní soubor úspěšnou inscenaci Čarodějky ze Salemu. Hra zazní v překladu Šimona Dominika, kterého plzeňské publikum může znát jako režiséra Postřižin nebo válečné komedie Být nebo nebýt.
Vstupenky mohou diváci zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.