Vize režisérky pro film „Plevel“ překračuje rámec uprchlické krize, která byla původně inspirací pro tento projekt. Místo toho se snímek zabývá univerzálními tématy strachu, neznáma a síly přijetí změny. Prostřednictvím olejomalby na skle Pola Kazak oživuje svět, v němž se člověk snaží najít harmonii uprostřed zmatku.
“Animační technika, kterou si Pola vybrala, je náročná, ale výsledek je velmi emotivní. Když se produkce z nějakého důvodu zpomalí, je těžké vrátit se do původního animátorského tempa dvou vteřin filmu denně – což odpovídá přibližně malbě 16 obrazů. Ale Pola se s tím poprala, podobně jako hlavní hrdinka filmu, nakonec našla energii a harmonii a podařilo se jí vykouzlit něco, z čeho divákovi bude běhat mráz po zádech,” prozradila producentka Mária Môťovská z MAUR filmu.
„Plevel“ představuje alegorii, v níž se sbližování chaosu a řádu stává bojištěm za lidský stav. Na pozadí nekonečných polí zarostlých plevelem se krásná zahrada pečlivě udržovaná Zahradnicí stává ohniskem živelného boje. To, co začíná jako nevinné setkání, se mění v boj o přežití a snahu zachovat stávající svět za každou cenu.
“Pojala jsem film jako animovaný mýtus o chaosu, který se snaží vniknout do uspořádaného
a logického světa člověka a o tom, že hlavním nebezpečím je právě tento strach a příliš impulzivní jednání v jeho důsledku. Příchod nové zkušenosti nemusí vždy znamenat katastrofu. Není potřeba se jí vždy bránit za každou cenu. Právě nekonečné míšení cizího-nového a známého‐starého je nakonec jedinou věcí, která nás může obohatit a posílit”, dodává režisérka.
„Plevel“ získal podporu Státního fondu kinematografie a Nadačního fondu FILMTALENT Zlín, což umožnilo jeho cestu od vzniku až po světovou premiéru na Festivalu v Cannes, po níž bude následovat projekce na Animafestu v Záhřebu (3.-8. června) a na festivalu v Annecy
(9.-15. června). V kinech ho diváci uvidí jako součást pásma “Čtyřhlas” spojující studenty napříč filmovými univerzitami v České republice.
O FILMU
Režie, scénář, výtvarná koncepce, animace – Pola Kazak
Kamera – Jakub Lojda
Hudba – Sergey Cheremisinov
Zvuk – Mirek Šmilauer (Polka)
Střih – Alisa Sheli
Hlas – Zuzana Hykyšová-Petráňová
Colorgrading – Vojtech Štetka
VFX – Bohdan Buďárek, Petr Charvát / Tomáš Holub, Tomáš Hájek (HatoHoto)
Produkce – Marcela Vrátilová
Producenti – Mária Môťovská, Jiří Pecinovský, Martin Vandas (MAUR film, CZ)
Koproducent – Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku