V česku jedinečný projekt s názvem Krásná práce již několik let navrací punc tradičním řemeslům a lidovému umění, které s citem a respektem ke kultuře minulosti přenáší do současnosti. Každoročně připravuje také přehlídku, která se letos bude věnovat tématu oděvu, oděvnímu doplňku a šperku. Design celé expozice se ujaly Natalie Costantinová a Aneta Honzová, které pro ni zužitkovaly impozantních 90 balíků slámy.
Výstava od 4. do 26. listopadu v pražské Galerii 1 představí více než 40 unikátních exponátů. Pro přehlídku Krásné práce letos vzniklo speciálních patnáct děl, na jejichž výrobě se podíleli mistři tradičních řemesel ve spolupráci s designery.
Designérka Veronika Jiroušková vytvořila ve spolupráci se špičkovými brašnáři z Chrudimi set městských kšiltovek vyšívaných rybí šupinou a kožených kšiltovek vybíjených kovem, které odkazují k tradičním koženým mužským krojovým doplňkům. Martin Kohout pro Krásnou práci navrhl černé šaty, které pomalovala malérečka tradičních lidových ornamentů. Módní designéři Alice Klouzková a Pavel Ivančic vystaví oděvy z modrotisku s moderními vzory. Kateřina Plamitzerová vytvořila pro výstavu šaty doplněné ručně paličkovaným límcem, který sama již několik měsíců paličkuje. Návštěvníci se pokochají kabáty z ručně plstěné vlny od Terezie Rozálie Kladošové nebo bomberem z horňácké činovati od mladé módní značky AFKA. Módní návrhářka Klára Nademlýnská připravila šaty s reinterpretací tradiční lidové výšivky a Zlata Lamrová zase lněnou košili se svými typickými „vyšívanými skicami“.
K vidění budou také unikátní šperky studentů Atelieru Ladislava Sutnara z Plzně. Šperky jsou vytvořené z koření a perníku pečeného dle tradiční receptury, štukové šperky zase vznikly ve spolupráci s uměleckými štukatéry. Obdivovat bude možné také šperky využívající starou techniku podmalby na sklo nebo půvabné šperky z perleti.
Galerijní prostory tentokrát doplní také původní originální řemeslné kousky jako tradiční pastýřská gubaňa z ovčí vlny, šaty utkané z kopřivového vlákna, tradiční domácí obuv z králičího sukna, klobouk ušitý z choroše, tradiční valašská pasekářská košile a další raritní rukodělné výrobky.
Pro návštěvníky, kteří by se chtěli zapojit a naučit se něco nového, budou připraveny v průběhu výstavy workshopy. Zájemci si budou moci výrobit píšťaly s panem Kašpaříkem, který přijede z Beskyd naučit především děti vyřezat si píšťalku, která skutečně ladí a hraje. Profesionální malérečka povede workshop ručně malovaného tradičního ornamentu na látku a Ivana Langrová ukáže, jak na plstění figurek z ovčího rouna.
Výstavu Krásná práce zahájí 3. listopadu vernisáž, která zve na pestrý program. jejíž součástí bude módní přehlídka různých forem modrotisku pojatá stylem umělecké performance skupiny Die Früchte. Na zahajovacím večeru živě zahraje a zazpívá Monika Načeva, která pro tuto příležitost připravuje speciální skladbu inspirovanou folklorem.
Adresa: Galerie 1, Štěpánská 47, Praha 1
Otevírací doba: PO–PÁ: 9:00–18:00, SO–NE (včetně svátků): 10:00–18:00
Vstupné: 100 Kč, děti do 15 let a senioři nad 65 let zdarma
Projekt Krásná práce navazuje na obchodní firmu Krásná jizba organizace Družstevní práce a později Ústředí lidové a umělecké výroby z předlistopadových let. Název Krásná práce je složeninou názvů těchto dvou zakladatelských institucí – původního nakladatelství Družstevní práce a sítě prodejen Krásná jizba, které se věnovaly dostupnému, ale řemeslně i designově kvalitnímu produktu, už za první republiky.
Krásná práce dnes představuje řemesla a lidové umění v nových souvislostech. Staré zapomenuté techniky vrací s hlubokým respektem do přítomnosti. Zakladatelka projektu Klára Hegerová usiluje o to, aby se české rukodělné výrobky staly vzorem pro nový životní styl. Obnovuje hodnoty návratu k přírodě, potřebu vlastního zakotvení, pocit hrdosti na naše tradice s důstojností, která jim náleží. Projekt předkládá alternativu k pojetí dnešního interiéru a oděvní kultury a nabízí určitý nadhled ve vztahu k původní lidové tvorbě.
Klára Hegerová absolvovala obor Grafický design na Fakultě užitého umění a designu v Ústí nad Labem a získala Fulbrightovo stipendium, se kterým odjela studovat na School of Visual Arts v New Yorku. Po návratu vystudovala obor Dějiny a teorie designu na pražské UMPRUM. V současnosti se v rámci doktorandského studia věnuje historii československého korporátního designu. Pracuje jako grafická designérka na volné noze a vede tým Krásné práce.